Van Samarkand naar Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Van Samarkand naar Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Van Samarkand naar Bukhara

Door: Marjan, Frits en Sander

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

07 Juni 2013 | Oezbekistan, Buchara

Hallo mensen, even weer een berichtje uit een zondoorstoofd Oezbekistan, de temperatuur varieert momenteel van 28 tot 35 graden. Gelukkig zijn in Samarkand de meeste bezienswaardigheden op loopafstand van het hotel. We beginnen in ieder geval vroeg, dan is het nog een beetje te doen. Vandaag staan verschillende moskeeën en madrassah op het programma. De namen zijn bijna niet uit te spreken, dus telkens zoeken we dit maar op op de kaart.
We starten bij het Registan complex, drie madrasahs bij elkaar, elk met zijn eigen bijzonderheden. Het eerste complex, uit de 15de eeuw, is het bekijken waard, de hoge toegangspoorten zijn enorm hoog en ondanks dat ze gerestaureerd zijn zien ze er heel authentiek uit. Helaas staat er een groot podium annex tribune voor het complex, zodat we niet echt en mooie overzichtsfoto kunnen maken. Je kunt niet altijd geluk hebben.
De andere is een madrassah welke dateert uit de 17de eeuw. In het interieur is overweldigend. De symmetrie, de kleuren. Geweldig.
Ook hier zijn allerlei winkeltjes waar je "authentiek" spullen kunt kopen. Frits ontdekt een winkel met kerstballen, we kopen er vier, prachtig opengewerkt keramiek, beetje kitsch maar wel leuk.
De Sherdor madrassah is ook 17de eeuws. De een van de toegangspoorten toont tot onze verbazing twee tijgers. Altijd gedacht dat de islam geen levende wezens mocht afbeelden. Er wordt hier ook druk gerestaureerd.
Het is allemaal wat veel op een dag en we zouden nog wel meer willen zien, maar ja, daar is gewoon de tijd niet voor. De laatste moskee van vandaag, de Bibi Khan is ook wel de meest indrukwekkende, de toegangspoort met toch zeker 70 meter hoog geweest zijn.
De volgende dag weer vroeg op om een excursie te maken naar Shakrisabz, de geboorteplaats van Amir Temir, de grondlegger van Oezbekistan. De rit duurt iets langer dan anderhalf uur omdat de weg niet al te best is. Als we aankomen is het warm, 37 graden. We worden opgewacht door onze gids, ze heeft een voor ons onuitspreekbare naam, dus die zijn we vergeten. Soms hebben we wat moeite met het verstaan van haar Engels, maar we kunnen haar verhalen goed volgen.
Het is best mooi, maar niet zo indrukwekkend als wat we gisteren gezien hebben. Er wordt op dit moment ook veel gewerkt omdat in 2016 een jubileum is. Het is een rommeltje op het complex. Ook hier mogen we weer met verschillende mensen op de foto, iedereen wil weten waar je vandaan komt en verwarren Holland nog wel eens met Poland. Ze hebben werkelijk geen idee waar Nederland ligt. Het wereldkaartje brengt soms uitkomst, maar toch.
Op de terugweg komen we in een ontzettende onweersbui terecht, het kan hier dus ook flink regenen. In de avond is het dan wel lekker afgekoeld. Voor het eerst een vest aan vanavond.
En dan natuurlijk een nachtje in de yurt. Dat was echt lachen. Nee geen kwaad woord, het is er schoon, goed sanitair met een normaal toilet, dus ons hoor je niet klagen.
Marjan wil natuurlijk op een kameel, dat kan. Altijd gedacht dat kamelen stinken maar dat valt reuze mee. Hij is wel wat humeurig, dat schijnt wel normaal te zijn. Frits gaat mee, maar Sander slaat over, kon dus wat leuke foto's maken.
Ook het eten is prima. Je krijgt hier wel overal yoghurt met komkommer en tomaat, als bijgerecht, als voorgerecht, en bij het ontbijt. En veel groente, dus met de vitamientjes zit het wel goed.
'S-morgens staan we wel wat stram op, de bedden eh.... matrassen op de grond lagen wat hard.
We zijn inmiddels in Bukhara aangekomen. Het is bijna ondraaglijk heet en we moeten het echt rustig aandoen.
Morgen meer.

• 07 Juni 2013 - 17:30

Willem En Trudy:

Hoi lieverds,

Gisteren gezellig thee gedronken met Janny bij Chez Andre. Hartelijke groetjes. Ook metOma gaat het redelijk. Janny moest weer een neut gaan kopen bij Gall en Gall.
    Eindelijk een beetje mooi weer.
    Vandaag wezen varen met Natuurmonumenten op de Nieuwkoopse plassen/veengebied. Was zeer leerzaam en we hadden mooi weer.

Morgen naar Enshede, arme Tristan heeft waterpokken.

Dikke knuffel van ons beiden

• 07 Juni 2013 - 19:43

Theo En Francina:

Leuk om te lezen en weer eens wat anders. Wij waren vandaag in Siena. Ook adembenemend, maar de onweersbui en de regen kwamen wel overeen ;-)
    Geen moskee, wel een prachtige Dom. En i.p.v. yoghurt gewoon een ijsje.....

Geniet lekker en doe het rustig aan.

Groeten vanuit een zonnig Italië, Theo en Francina

• 07 Juni 2013 - 20:17

Pien:

Hallo vakantiegangers,
    Leuk weer een stukje reisverslag te lezen! Het klinkt allemaal heel bijzonder en wat een hitte! Wij hebben nu gelukkig ook zomerse dagen en hopelijk blijft het even zo. Tot de volgende keer met de hartelijke groeten.

• 07 Juni 2013 - 21:26

Joke:

Wel heel bijzonder mooi daar, het is zeker geen gewone reisbestemming.
    Ik mis de foto van Marjan en Fris op de kamelen, ben zeer benieuwd.
    Geniet, gr Joke

• 08 Juni 2013 - 09:23

Teus:

Bedankt voor het verslag. Ik ben ook heel benieuwd naar de foto"s

Verslag uit: Oezbekistan, Buchara

In de voetsporen van Marco Polo

Hallo allemaal,
De visums zijn binnen, de laatste inkopen zijn gedaan en de koffers staan klaar om ingepakt te worden.
En natuurlijk het belangrijkste; alle batterijen van de foto en film camera's zijn opgeladen.
Nog twee nachtjes slapenen dan is het zover. We gaan beginnen aan ons derde China avontuur.
De zijde-route heeft altijd al tot de verbeelding gesproken, graag wilden we deze reis nog eens maken, samen met Sander.
Nu is de gehele zijde-route wat aan de lange kant om in 4 weken te doen, dus besloten we om maar een gedeelte te doen en ergens halverwege in te steken.
We starten in Oezbekistan. Een onvoorstelbare andere wereld. Geschiedenis en cultuur om elke hoek en achter elke zandduin.
Vrijdag vliegen we via Moskou naar Tashkent, de hoofdstad van Oezbekistan.
We trekken in twaalf dagen langs de highlights van Oezbekistan. Als je de boeken en de verhalen moet geloven is het als een sprookje uit duizend en een nacht. De tocht is een en al geschiedenis en cultuur. Oezbekistan is de grens tussen West en Oost, wat zou blijken uit de grote verscheidenheid in culturen.
Dat op zich is al een foto sessie waard.
We zullen jullie op de hoogte houden als we in de gelegenheid zijn. Het is waarschijnlijk dat we niet overal internet of wifi hebben.
Dus op zoek naar moskeeën, musea, bazaars, tenten en kamelen.