In Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu In Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

In Bukhara

Door: Marjan, Frits en Sander

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

08 Juni 2013 | Oezbekistan, Buchara

Hallo thuisblijvers, zoals beloofd het vervolg op ons bezoek in Bukhara. We vinden het hartstikke leuk om jullie reacties te lezen. Ons hotel Amelia, ligt midden in de stad, dichtbij alle bezienswaardigheden.
We lunchen aan de overkant van de straat in een soort Oezbekistaanse cafetaria. Eten een heerlijke noedelsoep met salade en brood en natuurlijk thee. Ja, ja geen bier vanmiddag.
Bukhara heeft veel meer van de oude stad in tact gelaten en de eerste indruk is positief. We lopen langs een gesloten Moskee en bezoeken als eerste de Kokaldosh Madrasah, gebouwd in 1568. Dus vier jaar voor de bevrijding van Brielle door de Geuzen. Dat is pas oud. De madrasah is slechts ten dele gerestaureerd, maar heeft bij de ingang heel mooie gewelven. We kijken wat rond en Sander koopt een lachende terracotta Imam. Ook zien we hoe studenten hier woonden en werkten in de 16e eeuw. Aan de overkant staat de Nodir Devon Begir Madrasah (niet proberen al die namen te onthouden hoor) uit 1622 met een prachtige ingang versierd met Fenixen. De binnenkant valt wat tegen.
We lopen via een oude vijver of bron met trappen en oude moerbeibomen naar een moskee, die als een soort galerie gebruik wordt. Verder lopend kwamen we bij een oude overdekte bazaar Safaron, nu met alleen souvenierwinkeltjes. We gaan eerst wat drinken en lopen daarna nog verder door de oude stad. Aangezien we morgen nog een hele dag hebben, gaan we via achterafstraatjes terug naar het hotel. We maken nog wat foto's van oude huizen en Sander koopt scheerschuim i.p.v. de vergeten scheerkwast.
We besluiten vanavond Italiaans te eten bij Bella Italia op de weg bij het hotel op nummer 125. Maar dat was even zoeken want veel huisnummers zijn er niet en de logica was ver te zoeken. Maar gevonden, Pizza's gegeten en genoten van de discomuziek "songfestival" stijl. Eten kreeg een 8. Opeens klonk er buiten geknal en M&F gingen kijken; er was vuurwerk, wij begrepen in verband met een soort bevrijdingsdag. Na alle thee van vandaag toch nog maar de gebruikelijke borrel in het hotel.
De volgende ochtend ontbijten we in een prachtig gedecoreerde kamer uit de 18e eeuw. We nemen een taxi naar het verste punt van vandaag, een park met twee mausoleums in het Samonids recreation Park.
De eerste is het mausoleum van Ismoil Samoniy uit de 9/10 eeuw. Dit mausoleum is zo stevig gebouwd dat het nog nooit of amper gerestaureerd is. De tweede ligt vlakbij, een wandelingetje langs de stadsmuur of wat daar van over is, het mausoleum van Chashma Ayub is gebouwd in de 12de eeuw en is wat eenvoudiger dan de eerste.
Vervolgens wandelen we op ons gemak, want het begint inmiddels al wat warmer te worden, van moskee naar moskee en van mausoleum naar madrasah. We bezoeken ook het Ark Fortress, waar tot ongeveer 1920 de emirs woonden met hun vrouwen en gevolg. Bij het entree kaartje krijgen we een gratis gids.
Onderweg lopen we nog even langs de tapijtjes en over de goudmarkt. Als we de moskee verlaten, staat er een groepje mensen buiten, dat met ons op de foto wil. Spraakverwarring alom maar we hebben wel gelachen. Een man nodigt ons uit om bij zijn vrouw te komen eten, in de goudmarkt. Ach dat doen we maar, we waren toch van plan om te gaan lunchen. Een eenvoudige maaltijd, yoghurt met komkommer (lekker hè Frits) en tomaat en koriander, goed te eten. Aardappels met vlees en tomaat en komkommer. Een colaatje erbij en dat alles voor 22000 sum. We wisselen muntjes uit, euro's voor sum. Kost wel een half pakjes sigaretten van Sander. Eindelijk hebben we muntjes.
De temperatuur loopt nu fors op en we vluchten het Silk Road Theehuis binnen waar het lekker koel is. We drinken, groene thee, ginger thee en herb thee, met allemaal zoet lekkers erbij. We hebben nog nooit zoveel thee gedronken.
'S-avonds na het eten drinken we koddige an het plein. Het is hartstikke druk,op het plein, het lijkt wel een speeltuin. Alle kinderen zijn nog op, en racen met electrische autootjes over het plein. We kijken ook naar de "kinderwagenparade". Ze komen in alle soorten en maten voorbij. Ook de moeders. We nemen in het het hotel nog een borrel en dan naar bed. Morgen vertrekken we om 8 uur voor de lange trip naar Khiva.
Hierover binnenkort. Groetjes uit een bloedheet Oezbekistan. Vandaag 38 graden.

• 08 Juni 2013 - 19:00

Peter:

Hoi vrienden, Leuk verslag weer.Lijkt me zeer de moeite van de reis waard. Lekker veel schrijven, dan heb ik veel te lezen.

Groet,
    Peter

• 08 Juni 2013 - 19:50

Albert En Sandra:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Het lijkt ons heel mooi daar!
    Kunnen jullie nog wel thee zien?

Veel plezier nog!

Groetjes Albert en Sandra

• 08 Juni 2013 - 21:24

Kristel:

Heeeeey, Super weer jullie avonturen lekker genieten!!!

Veel liefs

• 09 Juni 2013 - 10:03

Koosenanne:

Hallo vakantiegangers, een wat late reactie van ons maar wij hebben zowaar mooi weer hier in Brielle en dan zijn we meer buiten bezig dan achter de pc. Jullie warmte straalt hierheen want de wind is meest noordoost!
    Geniet van de reis het land en de mensen.

• 09 Juni 2013 - 10:22

Koos En Henny:

We volgen jullie!
    Liefs en poot uit Hoofddorp

• 09 Juni 2013 - 15:19

John & Lenie:

Hooi vakantiegangers,
    Mooie verhalen en geniet ut. Zoals gelezen het blijft wel "behelpen" met het eten en drinken!!
    Al geteld hoeveel moskeeën ed jullie gezien/bezocht hebben? Wij niet.
    groetjes,
    John & Lenie

• 09 Juni 2013 - 18:27

Margriet En Kees Bezemer:

De foto van de kamelen zou niet misstaan in Animal Crackers van André van Duin.
    Zegt de een tegen de ander: 'het is wel heet hè met zo'n mooie vrouw op je rug.
    Antwoordt de ander: 'Voor zo'n opmerking trek ik mijn neus op; let jij maar op die
    man met die mooie benen!'

• 11 Juni 2013 - 11:33

Jezusje:

Oke beetje late reactie, maar we zijn zelf met motorweekend geweest in Altenahr Duitsland. Goed weer gehad en ook wel een klein buitje maar dat viel wel mee. Lekker en goed gegeten en gedronken, alleen niet zo veel thee net als jullie. Alles en iedereen weer heel terug. Jaja mijn verslag is een stuk korter, maar we kunnen niet allemaal overal goed in zijn :-)
    Maar in ieder geval wel bedankt ....want het is zo levendig beschreven dat het net is of we erbij zijn (dus dat bespaart ons een berg munten ;-)
    En trouwens wat is er mis met kitsch? Whahaha
    Geniet ervan XXX

Verslag uit: Oezbekistan, Buchara

In de voetsporen van Marco Polo

Hallo allemaal,
De visums zijn binnen, de laatste inkopen zijn gedaan en de koffers staan klaar om ingepakt te worden.
En natuurlijk het belangrijkste; alle batterijen van de foto en film camera's zijn opgeladen.
Nog twee nachtjes slapenen dan is het zover. We gaan beginnen aan ons derde China avontuur.
De zijde-route heeft altijd al tot de verbeelding gesproken, graag wilden we deze reis nog eens maken, samen met Sander.
Nu is de gehele zijde-route wat aan de lange kant om in 4 weken te doen, dus besloten we om maar een gedeelte te doen en ergens halverwege in te steken.
We starten in Oezbekistan. Een onvoorstelbare andere wereld. Geschiedenis en cultuur om elke hoek en achter elke zandduin.
Vrijdag vliegen we via Moskou naar Tashkent, de hoofdstad van Oezbekistan.
We trekken in twaalf dagen langs de highlights van Oezbekistan. Als je de boeken en de verhalen moet geloven is het als een sprookje uit duizend en een nacht. De tocht is een en al geschiedenis en cultuur. Oezbekistan is de grens tussen West en Oost, wat zou blijken uit de grote verscheidenheid in culturen.
Dat op zich is al een foto sessie waard.
We zullen jullie op de hoogte houden als we in de gelegenheid zijn. Het is waarschijnlijk dat we niet overal internet of wifi hebben.
Dus op zoek naar moskeeën, musea, bazaars, tenten en kamelen.