Al in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Al in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Al in Swaziland

Door: Marjan en Frits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

15 Maart 2014 | Swaziland, Mbabane

Hallo lieve mensen. We hebben onze eerste week er alweer op zitten. En zijn momenteel al in Swaziland, waar we in Forester's Arms hotel een beetje bijkomen van een enerverende eerste week.
Helaas is dit de eerste plek waar we Wi-Fi hebben, dus het wordt een heel verhaal.
Vorige week vrijdag zijn we na een vrij rustige vlucht aangekomen in J'burg.
Op het vliegveld worden we opgewacht door een malloot met een helm met knipperende lichtjes en een bordje met onze, bijna goed geschreven, naam erop. Er zijn nog twee stellen die ook overnachten in het AirPort game lodge. Eerst nog even geld pinnen en dan op naar een welverdiend bed.
De volgende ochtend wordt de auto afgeleverd, het is even zoeken naar de versnelling, blijkt is het een automaat. Het went snel en rijdt heerlijk relaxed.
We arriveren er om ongeveer drie uur en worden allerhartelijkst ontvangen door Adri en Reino, de managers. Er blijken nog 8 mensen te logeren, allemaal Oosterburen. Maar gelukkig zijn ze wel gezellig (en rustig). Het eten is prima, vooraf een aperitiefje en heerlijke stoofvlees als hoofdgerecht. Na een fles rode wijn slapen we lekker. Ook omdat de regen op het dak tikt. Als het 's-nachts regent is het niet erg.
Zondag doen we uiteraard een stukje van de panoramaroute, het heeft de afgelopen weken flink geregend dus naar ons idee moeten de watervallen spectaculair zijn. We rijden naar Lisbon Falls, die hadden we nog niet gezien, redelijk spectaculair toch wel. Berlin Falls, iets minder maar wel veel meer water dan de anderen keren dat we hier waren.
De volgende dag via Hoedspruit door naar Kwa Mbhili logde. We moeten nog haast maken om op tijd voor de lunch te zijn, maar het lukt.
De eerste middag drive is al een succes. 4 Leeuwen liggen lui onder een boom.
Nog nooit kwamen we zo dicht bij.
Een kleine kudde giraffen en een eenzame olifant. Niet gek voor een eerste keer.
Het wordt snel donker, en de lamp gaat aan. Kijken of we nog iets kunnen ontdekken. Het is niet veel maar wel mooi, de grote uil, die ons aanstaart en vervolgens op de vleugels gaat. Chef Sjef zorgt bij terugkomst voor een heerlijk diner.
Volgende ochtend vroeg op. Het eerste uur zien we niet veel, dan zo uit het niets steekt er een luipaard over. Maar voordat we bij de plek zijn, zien we alleen nog zijn staart in het struikgewas verdwijnen.
Een hyena staat en stukje verderop, prachtig beest en het volgende onderwerp voor een mooie foto is een zwarte neushoorn, die ons vanuit de struiken nieuwsgierig aankijkt.
De volgende ochtend spotten we drie witte neushoorns, een mannetje, een vrouwtje en een jong, ze gaan gewillig op de foto.
Eric onze gids, hoort de olifanten. Hij heeft ze snel gevonden. Op een gegeven moment zijn we omsingeld door zeker 20 olifanten. Spannend.
Daarna onderweg naar Kruger, de Orpen gate. Het is vandaag echt bloedheet. Het begint goed, olifanten, prachtige vogels, een leeuw onder een boom, impala's en zebra's. We schieten niet erg op. We spotten een grote kudde buffels die de weg oversteekt. Dat blijft toch een gigantisch gezicht.
De 13de door naar Lower Sabie. We gaan van het asfalt af en nemen de tussen wegen. Er is echt van alles te zien. Een jakhals jong dat eenzaam aan de kant van de weg zit is een foto waard. Als we na de lunch terugrijden nara Lower Sabie blokkeren 4 neushoorns de weg. Ik heb diep respect voor deze dieren, dus na een poosje naar ze gekeken te hebben keer ik om en neem de volgende afslag.
Als we zo'n 12 km voor Lower Sabie zijn, gebeurt er iets dat met geen pen te beschrijven is. Een onvergetelijk moment we spotten op de weg twee cheeta's. Ze voeren een ongelofelijke show op. Ze springen, spelen, lopen weg, komen weer terug, drinken water uit een plas en dat op ongeveer twee meter van de auto.
We blijven ze zeker een half uur volgen, en ... We zijn alleen, niemand die dit nu ook meemaakt, geweldig.
De volgende dag naar Berg en Dal. We kunnen maar een kant op, alle andere wegen zijn afgesloten vanwege de regen en de overstromingen. Hier in het zuiden is het het ergst.
We zien vandaag niet veel. Blijkbaar hebben we gisteren al ons geluk opgebruikt.
En nu dus in Swaziland. Vanmiddag relaxen en morgen door naar Tembe Park. Dat wordt een lange rit.
Liefs Mar en Frits.

• 15 Maart 2014 - 18:18

Theo En Francina:

Fijn dat jullie zo genieten! En alvast gefeliciteerd! Een goede verjaardag toegewenst. Wij nemen er wel eentje op jullie!

• 15 Maart 2014 - 20:02

Trudy En Willem:

Geweldig, wij zijn jaloers op jullie. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
    Dikke knuffel

• 15 Maart 2014 - 21:25

Kees En Margriet Bezemer:

Fijn om jullie te volgen op vakantie en te lezen dat er zo veel moois te zien en beleven is.
    Goede reis verder. Kijken uit naar wat foto's
    Groeten vanaf het Maarland, Kees en Margriet.

• 16 Maart 2014 - 00:38

Willem Rikken:

Ben stikjaloers op jullie en die beestenboel. In gedachten heb ik mijn camera klemvast in de aanslag en denk terug aan de keren dat we er samen waren. Jullie verhaal schreeuwt om een herhaling.
    Geweldige ervaring toch weer....dag lieverds...

• 16 Maart 2014 - 06:26

Teus :

Bedankt voor dit verslag. Het roept prachtige herinneringen op zowel van de dieren als van het verrukkelijke ten.

• 16 Maart 2014 - 11:58

Nel En Janie.:

Mooi verslag geniet er van groetjes Nel.

• 16 Maart 2014 - 12:34

John & Lenie:

Gelukvogels zijn jullie om in een paar gamedrives al zo veel gezien te nhebben.
    Zijn beneiuwd naar de plaatjes van de spelende cheeta's.
    Geniet't verder en veel succes met het spotten van nog meer beessies.....
    John & Lenie

• 16 Maart 2014 - 13:52

Koos En Henny:

Ha gelukvolgels......
    Genieten hoor......
    En vandaag oudejaarsdag Mar!
    Alvast gefeliciteerd en fijne dag morgen met het ventje samen!
    xx

• 16 Maart 2014 - 16:13

Marga:

Als ik jullie verhaal lees, waan ik me in het landschap van Wilbur Smith en in een documentaire van Nat Geo Wild tegelijk. Cheeta's nog wel, zo zeldzaam, zo zeldzaam mooi. Wat zullen jullie genoten hebben. Morgen neem ik een borrel op je verjaardag, Mar, dat doen jullie vast. Geniet er nog maar van. Knuffel voor jou en Frits.

• 17 Maart 2014 - 09:28

Netty:

Hee daar, poepies! Wauw hee jullie gaan goed he?! Maarrrrrr vandaag feest! Van harte Mar en ik dacht dat jullie vandaag bij de folimanten zouden zijn? Maar jullie hebben er al gezien, dus ik zal me wel vergissen! Voor vandaag ook weer een geweldige dag gewenst geniet van alles waar jullie zo van houden en tot lees :-) with love, Har en Net

• 17 Maart 2014 - 09:43

Marianne:

Hallo Vakantiegangers, heerlijk om jullie reisverhalen te lezen leuk hoor !
    Marjan , van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag samen !
    liefs Marianne

• 17 Maart 2014 - 16:20

Sander:

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Marjan.

Geweldig om jullie verslag te lezen. Ik krijg steeds meer zin om naar Oeganda te gaan. Hopelijk zien we daar ook zoveel dieren in het wild.

Groeten,

Sander

• 18 Maart 2014 - 10:44

Jezusje:

Wat maken jullie veel mee zeg. Het zijn weer prachtige verhalen. Zoals gister in de sms hier ook nog een hele fijne verjaardag gewenst, jammer dat we je cadeautje niet even kunnen brengen ;-)
    Hier gaat alles goed, het weer valt nog steeds mee dus hopelijk is de overgang qua temperatuur voor jullie straks bij terugkomst niet zo groot. XXXX