Van Johannesburg naar de grens met Botswana - Reisverslag uit Ellisras, Zuid-Afrika van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Van Johannesburg naar de grens met Botswana - Reisverslag uit Ellisras, Zuid-Afrika van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Van Johannesburg naar de grens met Botswana

Door: Marjan en Frits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

26 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Ellisras

Hoi lieve mensen,
We zijn inmiddels al aangekomen in de lodge net over de grens van Botswana. Bij Martin's Drift.
De afgelopen dagen in zuid-Afrika waren weer een beetje thuiskomen. We hebben al heel wat meegemaakt. De dagen zijn zonnig en windstil, rond 27 graden. De nachten iets koeler rond 7 graden. Maar met sokken aan is het lekker slapen.

Na een goede vlucht en een heel goede nachtrust halen we vrijdag de camper op. Na een instructie op en afbouwen nog even boodschappen doen voor de eerste dagen en dan onderweg naar ons eerste overnachtingsadres. Borakalalo. Rond vier uur arriveren we in Borakalalo. Nette ontvangst, we zijn de eerste, en mogen gaan staan waar we willen. Zoals gezegd de eerste indruk valt tegen. Het is een beetje een rommeltje, later weten we waarom.
De apen klauwen elke dag de vuilnisbakken leeg, daar valt niet tegen op te ruimen.
We zetten de camper op en proberen alles een plaatsje te geven. De tassen kunnen we niet kwijt. Dus die maar leeggehaald, de spullen zoveel mogelijk in de kastje gepropt en de tassen achter de voorstoelen gestalt. De boodschappen ook zo goed mogelijk opgeborgen en dan een biertje.
De volgende dag een heerlijke wandeling gemaakt langs de rivier en verder gerelaxed. Als buren hebben giraffen, apen en kwartels. Ook een paartje neushoornvogels vind het gezellig. We moeten wel,alert blijven want de apen stelen zelfs het vlees van tafel als je even niet kijkt. Maar gelukkig hadden toch vlees oude bbq.
Zondag onderweg naar Marakele. Als we langs het hek rijden van Marakele park zien we al 5 neushoorns staan heel dicht bij het hek. Dat is al een goede binnenkomer.
Als we terugkomen in het park staan de vijf neushoorns in het open veld aan de rand van de camping. We kunnen ze prachtig bekijken met de verrekijker. Dit nemen ze ons in ieder geval niet meer af. We installeren de camper en installeren ons, helaas is de elektriciteitskabel net twee meter te kort en moeten we de stelpoten weer losdraaien, de hele boel een paar meter naar voren rijden en dan de stelpoten er weer onder. Dan is hoog tijd voor een biertje.
Om het kooktoestel aan te krijgen kost nog steeds moeite. Je moet de knop ongeveer een minuut ingedrukt houden voordat hij blijft branden. Soms kost dat een aantal keren en een goed humeur.
Maar ja, kamperen is soms behelpen.
Het eerste wat we de volgende morgen zien als we door het horrengaas naar buiten loeren is een struisvogel. Er lopen er wel een stuk of zes rond. En allemaal even nieuwsgierig.
Vervolgens een aantal dames impala's en een stuk of wat zwijntjes.
We ontbijten op ons gemak en drinken koffie en ondertussen is het om ons hen een drukte van belang. Vogels in alle soorten en maten om ons heen.
We maken een game drive maar helaas is er niet zoveel te zien. We spotten af en toe het achterwerk van een olifant, wat zebra's en een eenzame gnoe. We nemen nog een kijkje in Topli, het kamp waar we vorige keer geslapen hebben met ons zessen. Het is niets veranderd. Ziet er nog steeds leuk uit. Aan het water staat nu wel een olifant te drinken.
We lopen nog even langs het open veld en zien dan de vijf neushoorns weer in colonne aan komen lopen. Het zijn net vijf tanks achter elkaar. Het is wat ver weg, maar met de verrekijker goed te volgen. Ze komen steeds dichterbij en Frits besluit om toch maar het fototoestel te halen. Hij ziet dat een struisvogel in onze nog bevroren hamburgers staat te hakken en voorkomt nog net dat zij er mee vandoor gaat. Wie zegt dat struisvogels geen vlees eten??? Ach hun biefstuk is ook lekker, zouden ze dat wel weten.

• 26 Mei 2015 - 18:56

Francina:

Haha, weer leuk om te lezen........een struisvogel die er met je vlees vandoor wil gaan......
    Geniet!

• 26 Mei 2015 - 19:49

Frans En Nanny:

We zijn er even lekker voor gaan zitten, wat een heerlijke start hebben jullie weer. Niets te klagen zeg met die 27 graden overdag.
    Vogels, vogels, vogels.....waar heb ik dat meer gehoord ;-)
    Heel veel plezier lieve vrienden, op naar meer mooie avonturen.
    Frans en Nanny

• 26 Mei 2015 - 19:54

Inge:

Leuk eerste verslag vanuit Afrika! Ben heel benieuwd naar de volgende , veel plezier en goede reis verder! xx Inge

• 27 Mei 2015 - 18:26

Marga:

Altijd weer leuk om jullie reis en ervaringen te volgen. Knuffel van Marga.

• 27 Mei 2015 - 23:03

Pien:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen en tsja, met een camper is het toch een beetje kamperen. Is intussen vast wel gewend, toch? Ik kijk al uit naar jullie volgende verslag. Veel plezier!
    Pien

• 29 Mei 2015 - 11:55

Joke Van Vijven:

vooral de temperatuur is heerlijk blijf genieten en pas goed opelkaarxxx

• 30 Mei 2015 - 23:57

John & Lenie:

Jullie hebben beter dan wij hier op IJsland. 7 graden noemen ze hier al warm en gaat bij wijze van spreken al de korte broek aan.....
    Leuk om te lezen dat struisen ook vlees schijnen te eten, of dachten ze soms dat het ijsjes waren?
    groetjes, J&L