Gearriveerd bij Chobe National Park - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Gearriveerd bij Chobe National Park - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Gearriveerd bij Chobe National Park

Door: Marjan en frits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

29 Mei 2015 | Botswana, Kasane

Hallo lieve mensen, even een kort verslag voordat we voor een dag of vijf uit de ether gaan. In Chobe Park en de campings aldaar hebben zeer waarschijnlijk geen internet.
De grens over gaat soepel al moeten we eerst nog even geld wisselen na de grens, dat heeft wat meer voeten in aarde. Na de formaliteiten kunnen we direct de camping opdraaien om van en welverdiende nacht rust te genieten.
De volgende dag Door naar Nata. Bij francistown is het wat rommelig, er zijn veel wegomleggingen. De chinezen doen hier goede zaken. Met hun geld worden hier de wegen aangelegd ion ruil voor de grondstoffen die Botswana rijk is.
En passant nemen we nog een snelheidsovertreding mee. Als je geen geld hebt, zoals Frits zegt trend de agent is een klein bedrag, maar dan wel zonde bon, ook,goed. Zo worden die agenten dus een beetje rijker,....

28 mei 2015
Het is 300 km. naar Kasane. Zo'n 4 uurtjes rijden. De weg is goed en we tuffen lekker door. We wisselen elk uur van plek.
De score onderweg, 25 auto's, 6 wrakken en 40 olifanten.
De laatste groep van 20 staat aan een watertje vlak bij de weg. We blijven even staan, zelfs een vrachtwagen achter ons stopt om even te kijken.
We arriveren rond half een bij de afslag naar de lodge maar rijden door naar Kasane om nog wat boodschappen te doen, te pinnen, iets te eten te tanken. Helaas heeft het Shell station in Kasana geen diesel of benzine en moeten we terug naar het vorige stadje. Ook hier valt het niet mee, er zijn maar twee pompen open en het is er hartstikke druk. Maar geduld, we zijn in Afrika.
De lodge is niet veel veranderd, het restaurant ziet er nog net uit als 7 jaar geleden. We drinken er een biertje en mijmeren een beetje met uitzicht op de Chobe rivier.
De kampeerplek is ruim en alles werkt. Van de tien zijn er vier plekken bezet. Dus ook niet heel druk.
Vanavond kunnen we voor het eerst sinds dagen buiten zitten zonder dubbel jack. Het is heerlijk weer. Onder het genot van een wijntje met op de achtergrond het geknor van hippo's, voelen we ons helemaal lekker.
De nachten zijn op 1000 kilometer van Johannesburg een stuk aangenamer. Gisteren al geslapen zonder trui, vanavond ook zonder sokken ....
Kennis gemaakt met de overburen, die ons uitnodigen voor een jagermeister. Latertje vanavond. Elf uur... Moet niet gekker worden.

29 mei 2015
Het toverwoord vandaag OLIFANTEN. In de ochtend de bootsafari. Boven verwachting. We starten met krokodillen, kleintjes, wat grotere. Ze kunnen tot zeven meter worden. En natuurlijk vogel(tje)s, bee-eaters, kingfishers, met vis, visarenden en veel uitleg over de rivier, het eiland en de ruzie met Namibië. Wat verder zien we overal olifanten. Ze staan langs de kant, op het eiland en steken met hele kuddes de rivier over. Echt geweldig om te zien. Zelfs de hele kleintjes kunne al goed zwemmen. Eenmaal aan de overkant gaan ze los, ze rollen door de modder en spetteren met water, wat een lol.
We kunnen er geen genoeg van krijgen. Maar we moeten verder. Aan de andere kant van het eiland veel vogels, nijlpaarden op het land en weer krokodillen.
Het is een vruchtbare ochtend.
Na de lunch om drie uur op pad met Patrick, een game drive door Chobe. Ook weer langs de rivier en hier weer veel olifanten, heel veel olifanten. Op een gegeven moment staan ze voor de auto, achter de auto en aan de zijkant. Ze zijn heel rustig en doen net of wij er niet zijn.
Ook spotten we puka's, een antilopesoort die alleen hier en in Zambia voorkomt. Wat giraffen mogen ook niet ontbreken. De luipaard, die ze in een andere wagen wel hebben gespot, zien wij helaas niet. Ook niet na een redelijk wilde rit door het park.
Doorgeschut komen we even na half zeven weer aan bij de poort.
Moe van alle indrukken liggen we waarschijnlijk vroeg op bed vanavond.

Zo weer een heel verhaal, maar dan hebben jullie iets te lezen tot aan de tijd dat wij weer in de lucht zijn.

De komende vier dagen gaan we het echte avontuur beleven, crossen door Chobe en dan naar Maun.

Foto's volgen.

• 30 Mei 2015 - 00:23

Willem En Trudy:

Wat een herkenbare verhalen zeg. Ik kan alles zooo voorde geest halen.
    Genieten de komende 4 dagen. We horen wel weer wat jullie meegemaakt hebben.
    Knuffels hoor

• 30 Mei 2015 - 08:15

Theo En Francina:

Wat een verhaal........en dan die snelheidsovertreding van Frits! Is toch een leukere bekeuring dan die bij Heenvliet (=is zo gewoontjes........hahaha) Marjan, houd jij jouw snelheidsduivel eens een beetje in bedwang! Nog veel plezier de komende weken!

• 30 Mei 2015 - 08:38

Sander:

Hallo Frits en Marjan,

Ik lees dat jullie het weer prima hebben. Wij hebben het ook goed, maar weinig olifanten gezien. Zaterdag lange reis met oponthoud bij Parijs en het laatste stuk bij Bordeaux. Er was een voetbalwedstrijd en stadion lag aan zelfde afslag als de onze. Toledo was prachtig, gelukkig hadden we TomTom om ons hotel te vinden.De spiegels moesten ingeklapt worden om door de nauwe straatjes te kunnen rijden. maar het was prachtig. Daarna Cordoba, ook wel mooi, maar is grotere stad. Om bij het hotel te komen hebben we een aantal verkeersovertredingen moeten maken, maar het is gelukt. Hier de beroemde moskee/kerk bezocht met al die pilaren. Echt indrukwekkend. Nu in Granada, met het beroemde Alhmbra van de Moorse koningen. Heel bijzonder en het leek een soort thuiskomen. Dezelfde versieringen en stucwerk als in Oezbekistan. Je zal het wel op de foto.s zien. vandaag naar Sivilla en dan zijn we maandag in Ferragudo.
    Jullie nog een fijne en goede reis. groeten,
    Sander

• 30 Mei 2015 - 10:21

Inge:

Gaaf! Mooi verslag :))

• 30 Mei 2015 - 19:47

Joke Van Vijven:

wat een prachtige beleving kan me voorstellen dat je daar uren naar kan kijken. Blijf genieten liefs Joke

• 31 Mei 2015 - 00:22

John & Lenie:

Hoi Bo-otjes,
    Wederom een mooi verhaal, jullie zien meer beestjes dan wij. Hier alleen maar schapen, soms met lammetjes (die zomaar de weg oprennen) Heel af en toe zijn er rendieren te zien op de spaarzamee weilanden. Ook hebben we puffins gezien en er mooie foto's van gemaakt.
    Groetjes

• 01 Juni 2015 - 19:40

Frans En Nanny:

Geweldig om jullie verhaal te lezen. Best wel jaloers op jullie ervaringen met de zwemmende olifanten. Wat een indrukwekkend gezicht zal dat geweest zijn.
    En praten kan die Frits natuurlijk als brugman tegen die agent.....ik zie hem al onderhandelen...geweldig!!!
    Lieve vrienden geniet van al het moois.
    Huggggg van ons