In Xian - Reisverslag uit Lanzhou, China van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu In Xian - Reisverslag uit Lanzhou, China van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

In Xian

Door: Marjan, Frits en Sander

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

27 Juni 2013 | China, Lanzhou

Hallo allemaal, hier zijn we nog een keertje. We zitten nu op het vliegveld in Xian, met een biertje, te wachten op onze vlieg- estafette naar Amsterdam. Van hier naar Beijing (2 uurtjes) dan door naar Moskou (een uurtje of 8) en van Moskou naar Amsterdam (4 uur). Met alle wachttijden zijn we zo'n 24 uur onderweg.
Het is leuk terug te zijn in Xian. Wel een verschil met 6 jaar geleden. Het is nu veel drukker, de mooie bloemperken tussen de twee torens bij ons hotel zijn inmiddels een soort "koopgoot" geworden met een Starbbuck, McDonald's en KFC. En heel veel kledingwinkels.
De eerste dag lopen we wat verdwaasd rond, en proberen onze weg weer te vinden. Gelukkig is de moslimwijk met al de eetstalletjes en winkeltjes nog wel bewaard gebleven. Daar valt toch het meest te beleven.
Het is al erg warm als we willenngaan ontbijten.. We proberen het in hotel. Enthousiast gaan we naar beneden en vragen bij de receptie waar we kunnen ontbijten. Het ontbijt is niet inclusief zegt de dame, ja dat weten we. Maar we willen wel ontbijten. Ze wijst ons op een lijstje en op de koelkast. Nou, dat is nou niet niet wat we in gedachte hadden. Ze wijst ons erop dat we ook bij McDonald's kunnen ontbijten. Maar gelukkig is deze nog gesloten. Wat nu???
Dan maar naar de "ontbijt Chinees". Op de hoek van de straat vinden we een stalletje waar een mevrouw staat te frituren. We gokken het erop, voor ieder een soort donut, die blijkt zoetig, en een flapje, gevuld met groenten. Het smaakt heerlijk en kost wel 12 yuan of wel 50 eurocent pp. Helaas geen thee, maar ja kan niet alles hebben.
We lopen naar de Oostpoort voor een fietstocht over de muur. Met gevaar voor eigen leven steken we een soort super rotonde over om bij de ingang van de poort te komen. Rond de toren is een grote bouwput. We drinken eerst koffie in de schaduw, want ondanks dat het nog vroeg is, is het al aardig warm.
We maken een dertien kilometer lange tocht over de muur, waarvoor we 100 minuten de tijd hebben. Het is een belevenis. Net binnen de tijd zijn we weer terug.
Kaartjes voor de show van de Tang Dyanstie, valt niet mee. Het VVV kan ons niet van dienst zijn, en we moeten naar het theater zelf om kaartjes te kopen. Taxi?? 50 yuan, dat vinden we teveel voor een 20 minuten wandeling. Helaas is er morgen geen voorstelling. Jammer.
We vermaken ons toch wel.
Nu onderweg naar het vliegtuig. Kijken of we in Beijing ook nog kunnen internetten.

• 27 Juni 2013 - 11:36

Koos En Anne:

Dank voor de mooie verhalen en ook bij jullie zijn de weerberichten een deel ervan, zoals in heel Europa het geval is. Vooral het extreme valt op, dus welkom terug in Nederland waar volgens de laatste berichten de 1e week van juli normale zomertemperaturen zullen zijn. Een goede vlucht toegewenst en we zien en horen jullie weer graag in Brielle, wat zijn 4 weken snel om!!

• 27 Juni 2013 - 13:15

Jany:

We hebben met veel plezier alle verslagen gelezen goede reis terug

• 27 Juni 2013 - 14:10

Marga:

Hoi lieve vrienden.
    Ik heb al jullie verslagen met plezier gelezen en ook alvast de foto's die online staan bekeken. Handig zo'n site want na afloop kun je het bijna niet vertellen. Het is ook zo'n andere wereld dat het bijna niet voor te stellen is. Bijna, want door verhalen en foto's krijg je toch een beeld. Goeie reis terug. Hoewel er voor jullie waarschijnlijk nog niet zo erg een eind aan hoeft te komen. ben ik toch blij dat mijn vriendjes binnenkort weer in de buurt zijn. Dikke knuffel.

• 27 Juni 2013 - 14:51

Saskia En Aad:

hallo Frits en Marjan en Sander,

we hebben heerlijk van jullie vakantie verslagen mogen genieten het is elkekeer weer een verrassing hoe jullie de vakantie,s mee maken.
    hele prettige reis en tot snel
    xxxx aad en sas

• 27 Juni 2013 - 15:36

Koos En Henny:

Hoi reizigers,
    Wat een avonturen!
    En nu alweer de rit terug naar huis. Waar blijft de tijd he?!
    We hopen jullie snel weer te zien! ;)
    Wij zijn er blij om, jullie misschien wat minder.......vakantie is altijd heerlijk he!
    Liefs! X

Verslag uit: China, Lanzhou

In de voetsporen van Marco Polo

Hallo allemaal,
De visums zijn binnen, de laatste inkopen zijn gedaan en de koffers staan klaar om ingepakt te worden.
En natuurlijk het belangrijkste; alle batterijen van de foto en film camera's zijn opgeladen.
Nog twee nachtjes slapenen dan is het zover. We gaan beginnen aan ons derde China avontuur.
De zijde-route heeft altijd al tot de verbeelding gesproken, graag wilden we deze reis nog eens maken, samen met Sander.
Nu is de gehele zijde-route wat aan de lange kant om in 4 weken te doen, dus besloten we om maar een gedeelte te doen en ergens halverwege in te steken.
We starten in Oezbekistan. Een onvoorstelbare andere wereld. Geschiedenis en cultuur om elke hoek en achter elke zandduin.
Vrijdag vliegen we via Moskou naar Tashkent, de hoofdstad van Oezbekistan.
We trekken in twaalf dagen langs de highlights van Oezbekistan. Als je de boeken en de verhalen moet geloven is het als een sprookje uit duizend en een nacht. De tocht is een en al geschiedenis en cultuur. Oezbekistan is de grens tussen West en Oost, wat zou blijken uit de grote verscheidenheid in culturen.
Dat op zich is al een foto sessie waard.
We zullen jullie op de hoogte houden als we in de gelegenheid zijn. Het is waarschijnlijk dat we niet overal internet of wifi hebben.
Dus op zoek naar moskeeën, musea, bazaars, tenten en kamelen.