Deel 2 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Deel 2 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Deel 2

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

25 Februari 2016 | Oeganda, Kampala

De boottrip begint met een kapotte motor, zodat we na een kwartier varen alsnog van boot moeten wisselen.
We varen langs de oevers, veel nijlpaarden. Mooie kingfishers en vier paartjes fish Eagles. Waarvan een met jong. Twee kleine krokodillen.
Op de terugweg is het weer inmiddels opgeklaard en het wordt zelfs warm. We spotten nog een boom vol gieren, die niet geïnteresseerd lijken te zijn in het karkas van een zebra dat er al de hele dag ligt. Vanmorgen nl. ook al gezien. We rijden richting uitgang en doen het dak weer naar beneden. Ik krijg een beugel niet los, dus Gerald springt even bij. Frits is net te laat met het intrekken van zijn hoofd. Terug in de lodge waar we net op tijd voor het diner aankomen. Gelukkig is er weer licht.

De volgende dag de band opgehaald, gewisseld en op naar Nshenyi, Kitwe en de school.
Onderweg stoppen we langs de kant van de weg om onze lunch op te eten. Ach het houdt niet over, maar het is eetbaar. We moeten echt wennen aan tosti's van het zoete brood dat ze hier gebruiken. Het broodje van Nanny is zo droog dat het helemaal uit elkaar valt.
We arriveren om een uurtje of drie en iedereen is er .... Moses, en Mary en de hele staf inclusief een parttime kok, Daryl.
Wij krijgen twee kamers in het huis. Na eerst een beetje opgefrist te zijn drinken we biertje en een wijntje op het terras met het ons zo bekende uitzicht.
Het diner bestaat uit geitenstoofpot, cowlsalad, aardappelen en rijst. Paddestoelen soep vooraf en fruit na. Daryl kookt geweldig.

Na een goede nachtrust, de volgende ochtend naar school.
Helaas zijn er nog maar weinig kinderen. De school is vandaag weer begonnen, na ruim twee maanden vakantie en nog niet alle kinderen zijn al terug op school.
We hebben eerst een bespreking met de hoofdmeester, de aannemer en een engineer die moet toezien dat het hele project volgens de wettelijke normen verloopt.
We zijn verbaasd over de voortgang. Het is echt onvoorstelbaar wat ze de afgelopen twee en halve week hebben opgebouwd. De fundering ligt er van de twee gebouwen en van een gebouw staat al een heel stuk muur op hoogte. De komende twee dagen zal er werkelijk hard gewerkt worden apen als we op woensdag morgen vertrekken zijn ze bij het ene gebouw al de hoogte voor het aanbrengen van de lateien en bij het andere gebouw al begonnen aan de muren.

Er is weer een heel programma dat voor ons samengesteld. Er komt zelfs een vertegenwoordiger van het regiomanager education. Wat een eer.
Ook heeft Mary de Duitse gasten meegenomen naar onze school.
De gebruikelijke toespraken zijn nog steeds saai maar natuurlijk blijft het dansen en het zingen van de kinderen altijd leuk.
Twee kinderen houden een race wie het eerst het woord NETHERLAND op het bord heft geplakt. Mary komt met het voorstel om samen met Marjan zo'n zelfde race te doen, maar dan met het woord NEDERLAND. Mary wint natuurlijk. De kinderen vinden het hilarisch.
Een kort afsluitend toespraakje van Marjan en Gerald en dan de cadeaus. Het is weer een feest. Moe maar voldaan gaan we terug naar Nshenyi voor de lunch.
Even relaxen en dan tijd voor het dansfeesten. De vrouwen uit het dorp proberen iedereen weer van de stoel te krijgen. Uiteraard doen wij enthousiast mee.
Daryl heeft in,ijdelste de bbq aangestoken en we zitten heerlijk in de kraal aan het diner. Onder een prachtige sterrenhemel en een volle maan. Nog een drankje en dan wil ik echt naar bed.
De volgende ochtend nog wat foto's maken van de kinderen en de leraren met de shirts en blouses die we cadeau hebben gekregen.
Dan afscheid nemen van iedereen en onderweg naar Queen Elizabeth NP.

Maar daarover volgende keer meer.
Als weer een mogelijkheid hebben voor internet.

• 26 Februari 2016 - 10:33

Pien:

Hoihoi, klinkt weer erg spannend allemaal! Wat fijn dat het geld goed besteed wordt en jullie dit met eigen ogen kunnen zien! Nog veel plezier, geniet van alles en de hartelijke van Pien

• 26 Februari 2016 - 14:27

Netty:

Hallo luitjes, wat een ervaringen weer! Blij wat van jullie te lezen :-)
    Blijft er toch wel tijd over om te relaxen? Frits dikke bult op z'n hoofd zeker hahaha ahhhhh
    Hier is het vandaag koud en zo nu dan natte sneeuw of regen of zon, van alles wat. Ik denkkkk (en hoop) dat het bij jullie beter is!
    Veel succes verder maar vooral plezier en o ja die geitenstoofpot mag op hoor, ik hoef niet :-D
    XXX .................tante :-p

• 01 Maart 2016 - 17:24

Jezusje:

Ja zeg pech met de auto, pech met de boot, dat schiet niet op.
    En je hebt Fritsie zeker gewoon een kuis voor z'n kop gegeven bij het kaarten, maar om jezelf in te dekken zeg je dat hij hem heeft gestoten. ;-)
    Hier is het weer nog steeds waardeloos maar gelukkig is het bij jullie opgeknapt.
    Voor de rest gaat hier alles prima, Milou loopt nu stage bij het Bethesda-ziekenuis in Dirksland en moet dus wel elke keer met de auto, maar dat is weer goed voor de ervaring.
    Ronald heeft een aantal sollicitaties lopen in een ver gevorderd stadium, dus hier komt vast wel iets uit.
    En schoonma krijgt 9 maart een nieuwe heup.
    Goeie reis verder en voorzichtig aan met al die voertuigen
    hahaha

XXX