De laatste dagen (2) - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu De laatste dagen (2) - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

De laatste dagen (2)

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

07 Maart 2016 | Oeganda, Jinja

4 maart 2016
Vandaag vroeg op, om kwart over zes de wekker, ontbijten en om zeven uur het park in. We worden beloond met een prachtige zonsopkomst. Een grote rode bol met een giraffe en bomen als silhouet.
Het is vandaag giraffendag. Onder bijna iedere boom staat wel een giraf, of twee of drie en soms e en hele kudde. We geniete. De olifanten blijven wat onderbelicht vandaag, alhoewel er en kleine kudde voorbij komt en we hier en daar in de verte een eenzame olifant spotten.
Als we bij de boot aankomen voor de riviersafari lopen er een aantal bij het water. Ben je de hele ochtend op zoek, staan ze je hier gewoon op te wachten.
De boottocht verloopt rustig. Omdat het water laag is varen we jammer genoeg niet heel dicht langs de kant. Gids Andrew maakt veel goed, hij kan veel vertellen. Krokodillen en nijlpaarden zijn goed vertegenwoordigd. Er zijn flinke exemplaren bij.
Aangekomen bij het eilandje voor de waterval maken we nog een aantal foto's en varen dan terug.
Het is dan inmiddels al een uur of vijf geweest. Op de terugweg naar de lodge, toch nog een toetje. Er zitten een aantal aapjes met jongen langs de weg, die maken de vreemdste capriolen. We moeten er erg om lachen.
's-Avonds weer heerlijk gegeten. Even denken we dat het gaat regenen maar helaas het blijft drukkend warm en er koelt niet verder af in de nacht.

5 maart 2016
We maken nog een laatste game drive in Murchinson Park, maar helaas hebben we niet zo'n geluk als gisteren. Maar ja we zijn natuurlijk wel verwend de afgelopen dagen.
We nemen de pont terug en rijden nog even naar de top van Murchison Falls. Het blijft spectaculair. We eten er onze meegenomen lunch op en genieten nog wat na.
De reis naar Budongo is niet lang.We komen er ruim voor het diner aan, we drinken lekker een biertje en relaxen een beetje. Het eten is echt prima, zowel de karbonaadjes als de linzencurry zijn heerlijk. Nog even een potje kaarten om het af te leren. Nog een drankje en dan naar bed.

6 maart 2016
Vanmorgen om zevenuur ontbijt en dan gaan we chimpansees zoeken samen met gids James. In principe duurt zo'n tocht een uurtje of drie. Een uur lopen naar waar de chimpansees zich ophouden, een uurtje gezelschap en een uurtje terug. De wandeling is prachtig en goed te doen op het redelijk vlakke terrein, maar helaas vinden we geen chimpansees. We komen nog een ander groepje tegen, maar ook zij hebben geen geluk gehad.
Even na elven terug in het kamp, snel douchen en onderweg naarJinja. Dat is nog een hele reis. De weg is afwisselend, goed, slecht en heel slecht. Rond kwart voor zes arriveren we bij ons slaapadres, de Kingfisher Lodge. We hadden ons voorgesteld om hier nog twee dagen te relaxen en een beetje bij te komen van de reis. Helaas is het zwembad in onderhoud en niet te gebruiken.
We zijn op zijn zachts gezegd teleurgesteld. We besluiten om dit niet te accepteren en geven aan dat we hier niet willen blijven. We zoeken een ander onderkomen. Gerald belt met Nile Porch om te zien of ze daar nog plaats hebben en ja we kunnen daar terecht. Twee prachtige tenten met uitzicht op de Nijl, een prachtig zwembad en een goed restaurant.
Hier kunnen we wel twee dagen rondbrengen.
Morgen relaxen en nog een bezoekje aan Jinja voor de laatste inkopen en dan alweer terug naar Kampala.
We brengen dinsdag nog een bezoekje aan Grace en de kinderen en dan vertrekken we alweer naar huis.