Camperreis zuidelijk Afrika - In Maun - Reisverslag uit Maun, Botswana van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Camperreis zuidelijk Afrika - In Maun - Reisverslag uit Maun, Botswana van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Camperreis zuidelijk Afrika - In Maun

Door: MenF

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

09 Mei 2018 | Botswana, Maun

Inmiddels aangekomen in Maun. Eerder poging om het verslag te versturen is mislukt, dus hopelijk gaat het nu wel goed.

Na een probleemloze vlucht, komen we om rond half tien aan op Johannesburg. Johan van AirPort game lodge staat ons al op te wachten. Even geld pinnen

Vrijdagmorgen om negen uur pikt Malou van Bobo Campers ons op. Nog even het papierwerk en dan kunnen we onderweg naar Pilanesberg.
Eerst even boodschappen doen bij de Pick and Pay, even naar de bottle-store, nog wat geld pinnen en een hapje eten voordat we doorrijden.
Het is weer even wennen, want rond Johannesburg is het best druk. Maar bij elke afslag wordt het verkeer minder.
Rond kwart over vier komen we aan. Inchecken, een plekje zoeken en een biertje.
We eten wat in het restaurant, want we hebben nog geen zin om te koken.
Het bed opmaken is ook nu een sport, alle puzzelstukjes vallen mooi in elkaar, maar er maar weinig bewegingsruimte. Maar goed nu liggen we en de ruimte om te slapen valt best mee. Kwart voor tien gaat het licht uit.
5 mei
Als we wakker worden is het binnen 7 graden. Buiten ook zoiets maar wellicht ook lager. Er is gelukkig geen wind, dus de gevoelstemperatuur valt mee.
Om half negen op weg naar het park.
Kunnen we een hele dag beestjes zoeken. De eerste uren zien we niet veel, maar het landschap maakt veel goed. Veel afwisseling. Bij de eerste hide is helaas niet veel te zien. Alleen een paar nijlpaarden waar we de oogjes en de neus kunnen zien.
Onderweg naar onze picknick plek, rijden we de tweede hide eerst voorbij, het zag er erg druk uit. Net er voorbij zagen we olifanten bij het water, die vanaf de hide toch heel goed te zien zijn. In zijn achteruit en toch kijken.
Er staat een hele club olifanten van verschillende leeftijden bij het water, ze drinken en spelen met het water. We spotten o.a. schildpadden, een catfish en andere vissen, een eenzame krokodil. Aan de overkant loopt een neushoorn.
Na een half uurtje rijden we verder naar het uitkijkpunt/picknickplaats Fish Eagle. Op de weg naar boven spotten we een prachtige kudu, die zich gewillig laat fotograferen. Op de weg terug vinden we nog wat olifanten, drie neushoorns (toch wel bijzonder) en verder nog wat kleine wild.
Als toetje kruist nog een grote olifant ons pad, hij verdwijnt langzaam in de bosjes.
Onze dag is goed.
Morgen naar de grens met Botswana.

6 mei
Rond 10 uur vertrekken we naar Grobler's bridge:Martins drift, de grensovergang tussen ZA en Botswana. De trip gaat voorspoedig. We besluiten bij Lephalale te tanken, nog wat geld te pinnen en wat te eten. Tanken en geld pinnen gaat goed, maar een hapje eten wordt moeilijk. Het is zondag, de restaurantje e.d. zijn helaas gesloten. we halen bij de pick and Pay een paar sandwiches, een flesje ice tea en een brood voor morgen ochtend.
Rond drie bij de grens van ZA.
ZA uit geen probleem, na ruim een kwartier staan we weer buiten. Botswana in is een ander verhaal. Na eerst wat geld gewisseld te hebben, sluiten we aan in een rij, die ruim buiten het gebouw staat. Na een uur zijn we twintig meter opgeschoten. Dat gaat even duren.
Rond half zes hebben we alle stempels en formulieren binnen en kunnen we de grens over. De meneer van de douane vindt dat er geen groente en fruit mee de grens over mag. Onze tomaten

• 09 Mei 2018 - 16:33

Frans:

Wordt het nog spannend op het laatst en blijf ik zitten met de vraag “Wat is er nu met die tomaten gebeurd....”
    Fijn dat alles goed verloopt.
    Groet Nanny & Frans

• 10 Mei 2018 - 06:11

Willem En Trudy:

Geweldig verhaal hoor lieverds. Pilanesberg daar komen wij eind novmeber ook. Ja..hoe is het met de tomaten afgelopen?. Heeft het douane kantoortje soms een ander kleur gekregen?

• 10 Mei 2018 - 09:28

Marga:

Eén grote corrupte bende daar, die tomaten verkopen ze door op straat natuurlijk met 200% winst :-) Mooi verhaal, veel bijzondere ontmoetingen al meteen. De laatste keer dat je olifanten met water zag spelen, was in Blijdorp, Mar. Toch niet helemaal hetzelfde, denk ik....

• 10 Mei 2018 - 10:15

Netty:

Hoiiiiiiii, fijn dat alles goed gaat, leuk die folimanten weer, maar die tomaten???? :-D
    Plezier!

• 10 Mei 2018 - 11:13

John En Lenie:

Leuk verslag, al veel spannends gebeurd. Heb je die tomaten in de haren van die douaneman gesmeerd?
    Veel plezier verder op jullie reis.
    Groetjes, John & Lenie

• 10 Mei 2018 - 17:35

Joke:

Heel spannend, maar wij zijn nu die tomaten, soep van gemaakt.......
    Veel plezier nog en ik kijkuit naar jullie volgende verslag.