In Etosha - Reisverslag uit Khorixas, Namibië van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu In Etosha - Reisverslag uit Khorixas, Namibië van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

In Etosha

Door: Marjanfrits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

19 Mei 2018 | Namibië, Khorixas

Lieve mensen,
We zijn inmiddels aangekomen in Khorixas, ten zuiden van Etosha. En we hebben weer WiFi. Jippie dus een samenvatting van ons verblijf daar.
Onderweg in Tsumeb nog even tanken voordat we Etosha in gaan. Rond twaalf uur komen we bij de ingang van het park, waar we onze permit kopen voor 4 nachten. De prijs valt ons wel mee. 80 n$ per dag per persoon + 10 voor de auto. Totaal 680 n$. Het grappige is je betaald dus per 24 uur. De permit is geldig tot 18 mei 11.51 uur. Dus op de 18 de moeten voor 12 uur het park uit.
Na de gate is het nog 12 km. naar Namutomi, waar we de permit kosten moeten betalen. Rond 1 uur rijden we het park in, op naar Halali.
In tegenstelling tot wat we eerder gehoord hebben, scoren wij al direct goed. Flink wat giraffen al direct bij binnenkomst, een grote kudde springbokken en tot onze verrassing, nog voor de eerst waterplaats, vijf olifanten. Onze dag kan niet meer stuk.
Na het inchecken installeren we ons op campingplek 42 en nemen een biertje. Het is dorstig weer. De temperatuur ligt nu rond de 30 graden. De nachten blijven ook warm, gemiddeld 15. Tijdens het eten kunnen we eindelijk de verschrikkelijke "wijnmot" op de foto zetten. We worden al dagen belaagd door deze mot, die gek is op rode wijn, maar ook niet vies is van wiskey.
Na het avondeten natuurlijk naar de waterplaats. Geduldig wachten op wat komen gaat. Ons geduld wordt beloond met 4 neushoorns, een leeuwin, twee jakhalzen en een hyena. Niet gek voor de eerste avond.

De tweede dag ook een leuke dag. We spotten honingdassen, zowel op de camping als buiten in het veld.Niet zo vroeg op als gisteren, maar toch voor achten de poort uit. Hebben deze nog nooit in het wild gezien en nu drie op een ochtend.
Een paar kilometer buiten de poort staan er heel veel auto's bij een paar bomen.
Er schijnt een luipaard in te zitten met een jong. Het duurt even voordat we er een glimp van op kunnen vangen. We spotten het jong dat vanuit de een boom klimt naar de andere boom loopt en er daar inklimt. Het is allemaal te ver weg om vast te leggen. Maar door de verrekijker is het ook leuk.
In de ochtend rijden we langs de verschillende waterplaatsen, maar er is verder geen leven te bekennen. Wel weer prachtige uitzichten. We zien onderweg best wild lopen in de verte maar daar blijft het dan ook bij.
Bij Olifantsbad aankomen staat er een olifant en komt er net uit de struiken een kudde olifanten aanlopen. Ze blijven minstens twintig minuten bij de waterpoel. Als ze weglopen richting de struiken, willen wij ook weggaan maar dan komt er vanaf de andere kant nog een kudde aanlopen. Dus we blijven nog even staan.
Na de boterham kijken we toch nog
De weg terug via Aus is op sommige plekken zo slecht dat je nauwelijks tijd hebt om van de omgeving te genieten.
We zijn blij als we weer op de hoofdweg zijn en weer richting Halali gaan. Rond vier uur terug op de camping, het is weer mooi geweest voor vandaag.
De volgende dag vroeg naar de waterplaats. Helaas weinig te zien. Maar er was een mooie zonsopkomst met heel vogels, waaronder twee roofvogels die zeker een half uur doodstil in het water blijven staan. ze worden belaagd door een hele kudde hoenen, maar ze zijn niet onder de indruk.
We houden het vandaag rustig en bezoeken twee dichtbij waterpoelen. Geen groot wild te zien, maar wel een heel grote kudde impala's. De mannetjes lopen opgewonden heen en weer achter de vrouwtjes aan en achter elkaar met hun witte pluimstaarten opgewonden ophoog.
Bij de ander poel zijn er struisvogel, topi's en zebra's. We blijven er gewoon een poosje staan.
In de late middag gaan we bij de waterpoel op de camping zitten voor de zonsondergang. Ook vanavond is de huisneushoorn weer present. Deze keer bij daglicht.
We hebben niet gekookt, van al dat toeren wordt je hartstikke moe en heb je geen zijn meer om te koken. Ach ze hebben hier een heerlijk buffet, met kudusteak, springbok en heerlijke entrecotes.
De volgende ochtend, de 18e moeten we het park weer verlaten en gaan we onderweg naar een lodge net buiten het park. Hier doen we gewoon en hele middag niets.
Nu in Khorixas, en kijken we naar bruiloftsgasten. Allemaal mooi aangeklede mannen en vrouwen. Een fotoshoot bij het zwembad. Mooie boeketten, helaas zijn ze nep.
Morgen naar Uis.

Groetjes uit een warm Namibië. De temperatuur loopt op tot ruim 30 graden en 's-nachts is het ook niet koud. 20+. We komen er achter dat met de deur openslapen niet zo'n goed idee is. Helemaal lek geprikt

• 19 Mei 2018 - 18:12

Joke Van Vijven:

shit niet lekker die muggen. maar mooie dingen gezien nog veel plezier! lieve groetjes joke

• 19 Mei 2018 - 21:02

Frans En Nanny:

Lieve vriendjes, wat een heerlijke avonturen maken jullie mee. Fijn ook dat de nachten niet zo koud zijn. We tellen af naar november.....

• 21 Mei 2018 - 11:55

Sander:

Hallo,

Ik heb net jullie verslag gelezen en ik krijg steeds meer zin om ook een keer naar Afrika te gaan. Zit nu nog in Portugal, ook mooi weer maar gisteren een enorme onweersbui en harde regen. Morgen (dinsdag) weer naar Brielle. Ook leuk.

Groetjes en nog fijn e dagen

• 25 Mei 2018 - 15:14

Netty:

Hee daar jullie :-p wat een leuk stukje weer. Maar die wijnmot ......blij dat we die hier niet hebben :-)
    Wij hebben ons afgelopen week weer ondergedompeld in chaotisch Londen, heerlijk!! Maar je weet het he, ik ben daar van ....
    Veel plezier nog verder en voorzichtig he,
    die ouwe tante, kus

• 25 Mei 2018 - 15:54

Jan En Nancy:

Nou dat klinkt allemaal weer super zeg.
    Wij zijn net terug van Peetje, was ook heerlijk.
    Eerst paar daagjes Duitsland, weekje Polen en toen nog een paar dagen Duitsland.
    Geniet er van en tot snel.
    Jezusje XX

En ja dan hier toch maar liever de buxusmot