In het Kruger - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu In het Kruger - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

In het Kruger

Door: MarjanFrits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

04 Maart 2020 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Het lijkt misschien wat saai, elke dag je permit formulier invullen en dan het park in op zoek naar dieren. Maar we hebben de afgelopen 3 dagen al weer veel moois gezien.
Laten we, als goed Nederlander zijnde, beginnen met het weer. Daarover hebben we niet te klagen. Het is bewolkt met heel af en toe spatje regen en een temperatuur van rond de 30 graden. ‘S-nachts blijft het rond de 18 graden. De vooruitzichten zijn goed, het weer blijft stabiel voor de komende dage. Tot zover het weerbericht.
De eerste dag begint al goed:
Een groot groep impalas en zebra’s, vlak aan de weg , dus leuke plaatjes.
Hier en daar een eenzame olifant en een overstekende luipaard....schildpad.
Olifanten zijn wel goed in het laten schrikken, steken over, doen net of ze in de bosjes verdwijnen. Als je dan langs wilt rijden komen ze met veel omhaal weer die bosjes uit en flapperen dan even lekker met hun oren. Laat me met rust.
Frits ziet in zijn ooghoek water met een aantal olifanten, het blijken buffels, maar wat een spektakel. Er staan er tientallen in het water en ze hebben het reuze naar hun zin. In het midden van het water ligt een rotsblok, denken we, na tien minuten blijkt het een nijlpaard.
Mar kijkt geboeid naar de buffels en is niet bewust van de olifant die voor de auto staat. Hij komt toch wel erg dichtbij, en we besluiten een stukje op te schuiven.
We lunchen in Letaba, met een prachtig uitzicht over de rivier.
De middag is niet spectaculair, maar we spotten wel weer impala’s en zebra’s, drie prachtige Tawney eagles en wat gieren in een boom.
ond 4 uur terug op het nest en even relaxen.

De tweede dag beginnen wemet hetzelfde traject als gisteren, niet dat er veel keus is hoor. En besluiten aan het einde een andere loop te nemen van ongeveer 30 kilometer.
Echter na 10 kilometer wordt de weg steeds slechter tot we bij een bruggetje komen waar het gat tussen de weg en de brug zo diep is dat onze Avanza er niet door kan. Dus gekeerd en dezelfde 10 kilometer weer terug.
Om ons heen kunnen we zien wat de regen en de overstromingen van afgelopen maand voor schade hebben aangericht in het park.
Bijna bij elke waterstroom of dieper gedeelte liggen hout en stenen opgehoopt. Heel veel delen zijn nog afgesloten of alleen bereikbaar met een grote 4x4.
Wat hebben we allemaal gespot:
We beginnen met een olifant, een kippie en niet verwacht een giraf.
En toen kwamen we “Iwan” tegen, letterlijk, hij loopt midden op de weg en is niet voornemens om opzij te gaan. Hij blijft gestadig ons tegemoet lopen, er is maar één mogelijkheid, achteruit. Gelukkig is de auto achter ons ook al begonnen met achteruit rijden.
Steeds verder drijft hij ons achteruit, lijkt wel of hij er lol in heeft. Voordat hij een halve kilometer later de bosjes induikt, kijkt hij nog eens naar ons en verdwijnt dan. Opgelucht halen we adem.
Even verderop staat z’n maatje, ook groot maar minder confronterend.
We spotten ook drie zebra’s, waarvan er twee een moeilijk standje doen, al lopend.
Na de lunch op de weg terug, maar we struikelen over de olifanten, het neemt wat tijd in beslag. Een grote bull komt uit de bosjes, hij heeft enorme slagtanden.
Wat een kanjer. We komen onderweg naar de uitgang echt nog tientallen olifanten tegen.

3 maart
Het is zeven uur en .....het regent. Het komt niet met bakken uit de hemel, maar het druppelt gestaag.
Vandaag rijden we richting Mopani.
Als eerste komen we een kudde giraffen tegen, we kunnen hier echt een kwartier naar kijken en zij naar ons.
Een prachtige martial eagle zit majestueus in een boom, wat een prachtige vogel is dit toch. Verder is het rustig, weinig wild gespot. Af en toe en verdwaalde zebra of buffel.
Bij de brug, halverwege, zien we nog meer voorbeelden hoe het water heeft huisgehouden de afgelopen maand. Complete, ontwortelde bomen zijn op en tegen de brug aangegooid. Met moeite hebben ze de brug vrij kunnen maken van rommel. Ook de wegen zijn er niet beter op geworden. Sommige loops zijn nog steeds afgesloten.
Rond de lunch komen we aan in Mopani. Aangekomen in het restaurant hebben we spijt dat we de camera’s in de auto hebben gelaten. Een complete familie olifanten leeft zich uit in het water in de rivier beneden ons terras. Het is goed dat we een eigen harde schijf hebben.
Ook op de terug weg is het weinig spectaculair. We spotten nog wel 5 gieren in een dode boom. Terwijl we staan de kijken vliegen ze een voor een op, indrukwekkend.
Vandaag geen olifanten op de weg, of toch ...op het laatst steken nog twee exemplaren rustig de weg over om in het groen te verdwijnen.
Ook vanavond maar weer gegeten in Sefapane Lodge. Het eten is goed en de bediening aardig, dus waarom niet.

• 04 Maart 2020 - 17:42

John & Lenie:

Komt allemaal bekend voor.
    Dat Sefapane Lodge is toch hetzelfde als waar we in november 2002 geweest zijn?

• 04 Maart 2020 - 19:32

Jezusje:

Zo nou toch beter weer dan hier. Al was het vandaag 4 mrt echt een lekker zonnige voorjaarsdag. Maar de rest van de week weer regen geloof ik

• 04 Maart 2020 - 20:19

Marjan En Frits :

Klopt John, het is wel een beetje veranderd. Zwembad en restaurant zijn groter geworden en meer accomodaties.

• 04 Maart 2020 - 21:45

Willem Rikken:

Heel herkenbaar, alleen die regenschade hebben wij niet eerder gezien. Ander seizoen zeker.