Naar de apen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Naar de apen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Naar de apen

Door: marjan en frits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

10 November 2010 | Oeganda, Kampala

Hallo lieve mensen, we zijn al weer een paar dagen onderweg. Zondag zijn we met de boot naar Ngamba eiland gegaan. De apen zaten al op ons te wachten. Na een grondige instructie mochten we de eerste middag toekijken bij het voeren. Geweldig om te zien. De aanwezige verzorgers kennen alle apen bij naam.En dat van alle 44. Iemand die nu nog zegt dat alle apen op elkaar lijken, nou echt niet hoor.
De kleintjes spelen, de ouderen maken ruzie om het eten, als het alphamannetje het bos uitkomt, maakt iedereen zich uit de voeten. Hij is echt de baas. Zijn eerste vrouwtje heet Natasja, zij is niet de vrolijkste. De oudste is 27 jaar, Tomba, de jongste is 3 jaar en heet Africa.Echte een schatje.
De tenten zijn echt luxe, met eigen toilet en als we willen douchen geen probleem. Het eten is prima. Om half drie gaan we nog een keer kijken bij het voeren. Geweldig om te zien, eigenlikj wil je alleen kijken en niet almaar foto's nemen. De chimps krijgen 4x eten per dag. De laatste voedering is om 6 uur en dat gebeurd dan binnen. Ze krijgen dat een soort pap, het izet er niet uit maar het schijnt heerlijk te smaken. Onder luid gesnetter, wordt het spul naar binnen gewerkt. Na het eten nog even zitten bij het kampvuur met de andere gasten, Cora een Rode Kruis medewerkster en Linda, een hyperactieve vrjwilligster uit Canada. Maandagmorgen gaan we wandelen met de chimps. Overall en laarzen aan en dan de bush in. 8 apen gaan er met ons mee. Waaronder Naku, Billy, Pasha, Nani en Rambo. Op de laatste na allemaal laag gerankte vrouwtjes. Een aantal wil gedragen worden. Eerst jatten ze de pinda's uit de zakken van je overall dan klimmen ze op je rug. Best zwaar zo'n 25 tot 30 kilo.Frits is favoriet, de zwaarste klimt op zijn rug. Nanny draagt Nani.Rambo heeft een beetje de pik op de jongens, en smeet met stokken en klimt in bomen om ze terug te laten veren op je hoofd als je langs loopt. Bij mij komt hij lekker kroelen als we aan de waterkant zitten bij te komen. Terug bij de uitgang willen ze nog lekker spelen. Ze willen niet dat we weggaan. Nog een beetje spelen en Nkau bijt Frits in zijn kont als hij weg wil lopen.
Het is een geweldige ervaring. Na de wandeling moeten we snel terug naar het vaste land. wordt vervolgd

• 10 November 2010 - 17:48

Theo En Francina:

Ach, arme Frits, in zijn kont gebeten door een aap!
    Leuk allemaal !