Weer thuis - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

20 Oktober 2012 | Nederland, Brielle

Hoi lieve mensen,
we zijn alweer een paar dagen thuis. Het is wel een overgang van 28/30 graden naar een graad of 13. Maar het went wel snel.
De internetverbinding in Jinja is niet geweldig, het werkt het meest van de tijd niet. Jammer maar helaas. Dus daarom maar een stukje vanuit thuis plus de beloofde foto's.
Onderweg naar Jinja, stoppen we nog bij de Karuma waterval waar we nog wat mooie foto's maken. De aanwezige militairen willen ook wel een foto van ons maken bij de waterval. Later vragen ze om iets te drinken en eten. Onderweg stoppen we bij een benzinepomp om daar in het restaurantje onze meegekregen lunch te veroveren. Dat hoef je hier niet te proberen. Als we in Jinja aankomen bij de Kingfisher Lodge, waar we de komende dagen wat rust nemen, worden we wel verrast door het feit dat er zeker 300 kinderen rondplonzen in het zwembad en de omliggende tuin vol is met dagjesmensen. Even vergeten dat het vandaag een vrije dag is, Onafhankelijkheidsdag, vandaag vieren ze in Oeganda het feit dat ze 50 jaar onafhankelijk zijn. We nemen wat te drinken en wachten tot de tuin leegstroomt. Na zevenen hebben we het hele complex voor ons zelf. We zijn de enige gasten.
We bestellen wat te eten en wachten af wat er op tafel komt. Peter en Gerald krijgen een enorme tilapia op hun bord. De kop hangt over de rand van het bord. Peter moet flink zijn best doen, maar Gerald werkt het hele geval zonder blikken of blozen naar binnen.
We spelen nog een potje kaart (de dames winnen alweer, maar dat even terzijde).
De volgende ochtend mogen we uitslapen, we hoen nergens naar toe. Helaas laat de zon deze ochtend verstek gaan. Tussen negen en tien kunnen we even van het zonnetje genieten aan het zwembad. Maar dan is het over.
Rond twaalf uur vertrekken we naar The Haven, om de tassen op te halen die Nannie en Ad uit Teteringen voor ons mee hebben genomen. De tassen staan keurig te wachten. Gerald heeft hier ook een lunch geregeld voor ons. We genieten van het prachtige uitzicht tijdens de lunch. Later bekijken we ook nog een kamer. Jammer dat het volgeboekt was, we hadden het hier best naar ons zin kunnen hebben. "s-middags is het echt noodweer.
In de middag nog even gewinkeld in Jinja, Het is leuk om weer terug te zijn. We doen wat inkopen en kopen ook nog twee schilderijen bij Agnes. Helaas is ze zelf op reis.
We drinken nog koffie op het terras en dan weer lekker terug naar ons zwembad.
De volgende dag een heerlijk relaxte dag, eindelijk tijd om een beetje te lezen en te puzzelen. Vandaag arriveren er meer gasten, voor het weekend. Ach wij gaan morgen alweer weg richting Entebbe, voor ons zit het er bijna op.
De laatste dag. Het is echt voorbij gevlogen. Vandaag zijn we uitgenodigd bij de pastoor van de kerk van Gerald. Hij wilde graag een lunch voor ons verzorgen, maar dan wel met een Nederlands gerecht... het boodschappenlijstje dat we hem doorgegeven hebben: 6 kilo aardappelen, 3 kilo peen en 3 kilo wortelen, peen en uien dus.
De worst kopen we bij de plaatselijke supermarkt. We gaan gezellig aan de slag in de keuken en krijgen de complimenten van alle mee-eters.
We brengen nog een kort bezoek aan de kerk en nemen daar ook afscheid van Grace. We krijgen nog twee bakken pindasaus mee van haar. Helaas moeten we die later op het vliegveld achter laten.
Veel te lat vertrekken we richting het vliegveld, Kampala uitkomen is een ramp, we staan een aantal keren muurvast. We kunnen niet voor of achteruit. Het krioelt van de auto's en brommers. En je kan je niet voorstellen hoeveel mensen er op de been zijn. We zijn toch ruim op tijd om in te checken, ja zo groot is het hier niet. Alles verloopt volgens plan.
Zaterdagmorgen netjes op tijd geland en toen geprobeerd om alle (lege) koffers in de auto te krijgen. Dat was nog een hele puzzel. Uiteindelijk blijft er een koffer over, die Nanny en ik dan maar op schoot houden. Ach we hebben wel erger meegemaakt tijdens de afgelopen weken.
We hebben er weer een behoorlijk avontuur opzitten. We zijn blij met alle spullen die we gekregen hebben en dat we de kinderen daarmee blij hebben kunnen maken.
Lieve mensen, allemaal nogmaals bedankt voor jullie bijdragen hierin.
Volgend jaar gaan we weer terug om te zien hoe de projecten ervoor staan.