Naar Kruger deel 1 - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Naar Kruger deel 1 - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Naar Kruger deel 1

Door: Marjan Frits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

11 November 2018 | Nederland, Brielle

4 november
Een klein rondje Panoramaroute. De echo caves zijn vlakbij, daar zijn we nog niet eerder geweest.
De rondleiding gaat met een gids en duurt ongeveer drie kwartier. Echter met een clubje van 7 meer of mindere bejaarde dames, gaat het minder snel.
We helpen de dames trap op, trap af, bukken onder lage delen en met het dragen van handtassen, waar bakstenen in lijken te zitten. Maar goed het is ook wel een ervaring om met de dames de rondleiding te doen. We krijgen na afloop volop thank you’s, Love you’s en knuffels. Benieuwd of ze de foto’s nog opsturen.
Later dan gepland rijden we nog een stuk verder richting Graskop en besluiten de lunchen bij Blyde Canyon resort, met uitzicht op, jawel, de drie rondavels. Hoeven we daar niet meer te stoppen.
Na de lunch rijden we de prachtige route richting rondavels en Bourkes potholes. Helaas op zondag is het lekker druk en staat er weinig water. We zijn redelijk snel uitgekeken.
Als hier geen water is heeft een bezoek aan de watervallen ook geen zin volgens ons, dus rijden we terug naar Hannah Lodge. Op de weg naar de Lodge spotten we nog allerlei dieren, nyala’s, waterbokken, hartebeesten, impala’s en zwijntjes.
Half elf naar bed. Morgen op naar Kwa Mbili Lodge.

5 november
Om kwart voor tien vertrekken we vanuit Hannah Lodge. 240 kilometer naar Kwa Mbili Lodge. Het is erg warm vandaag. De thermometer loopt op tot 36 graden.
Bij de Lodge staat een ontvangstcomité van 5 olifanten. Dat is nog eens binnenkomen.
Jammer genoeg is er op de eerste game-drive niet zoveel te zien onderweg. Wel een kleine kudde olifanten, die de weg oversteekt en vervolgens een paar bomen gaat slopen. Omdat er momenteel nog weinig groen is, eten de olifanten de boomschors en de wortels van de boom. Daarvoor moeten ze dan wel eerst een boom tegen de vlakte duwen. Gezien de vele ontwortelde bomen, doen ze dat dus regelmatig.
We spotten ook nog een enkele giraffe, wat kudu’s en impala’s, een zwijnenfamilie. Verder geen groot wild.
‘s-Avonds heerlijke gegeten, bij het kampvuur, terwijl het nog 28 graden is. Wel gezellig hoor. We FaceTimen nog even met Nanny en Frans. Ze vliegen donderdag naar Johannesburg en dan vrijdag door naar Nelspruit. Wij pikken ze daar dan op, zodat ze toch nog twee dagen in Kruger kunnen zijn. We zijn blij.

6 november
Om 5 uur worden we gewekt en na een kopje thee onderweg voor de game drive. Het is vannacht niet afgekoeld, dus ook in de ochtend het relatief warm, een enkele vestje is voldoende.
Ook nu veel olifanten, een enkele giraffe, zebra’s en wat gnoes, onder een struik ligt een dikke hyena ons aan te staren, ze is niet voornemens om veel te bewegen, we kunnen er heel dicht bij komen. Na een paar minuten staat ze moeizaam op en waggelt weg.
Om kwart voor negen zijn weer in de Lodge, en staat het ontbijt voor ons klaar. Dan kunnen we even rust nemen om straks met Tristan een wandeling te maken. Dat wordt iets later omdat het inmiddels is gaan regenen.
Rond half een trekken we wandelschoenen aan en vertrekken met z’n zessen voor een spannende wandeling.
En dat wordt het wel, we spotten twee olifanten, die we voorzichtig benaderen. Ze kunnen ons zien en ruiken, en gaan er rap vandoor.
Een paar minuten later maant Tristan aan om achter een bosje te hurken en te kijken naar een kudde olifanten die de weg oversteekt, best spannend zo dichtbij.
We spotten ook nog wat gnoes en impala’s, en op het laatste stuk nog een olifant.
Vanmiddag weer gamedrive. Helaas is het geen goede avond. Brandon en Seppa kunnen ons niets laten zien.
Morgenochtend nog een game-drive en dan op naar het Kruger Park.

• 11 November 2018 - 17:43

Francina:

Leuk om te lezen!

• 12 November 2018 - 07:07

Netty:

Hallo daar......Ja ja ouwe mensen, rampenplan :-) (mag ik zeggen) wat leuk dat die folimanten jullie op stonden te wachten.
    Sommige beesten zijn wel erg lui .
    Nou alles is dus oké, das mooiiiii.

Enjoy! X