Poging 2 - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Poging 2 - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Poging 2

Door: MarjanFrits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

16 November 2018 | Swaziland, Mbabane

8 november
We slapen uit tot kwart voor zes. Ontbijten met brood, jam en eieren.
Een rondje Olifants. Waar we ook lunchen met prachtig uitzicht op de rivier, waar nijlpaarden in het water liggen en liggen te zonnen op een zandbank.
De score van vandaag:
Heel, heel, heel veel kudu’s
Impala’s
Zittende giraffen, heel bijzonder
Een paartje jakhalzen met een nest
Een eenzame jonge jakhals, die ietwat hulpeloos om zich heen kijkt
Een prachtig overzicht over de Olifantsrivier met waterbokken en impala’s
Een monitor lizard
Een visarend bij Pieter Groblerdam
Olifanten in de bosjes
Schildpadden

Morgen vroeg op en gaan we onze vriendjes van het vliegveld halen.
We zitten op ons terras aan de borrel, lopen er twee honingdassen voorbij. Daar wordt een mens wel blij van, al zijn ze hier niet erg geliefd want ze stelen als de raven en slopen de boel.

9 november

Vandaag vroeg op. We willen door het park richting Berg en Dal om vandaar uit naar Nelspruit te rijden om Nanny en Frans op de halen van het vliegveld.
Dat gaat even duren, dus om half zes vertrekken we vanuit Satara.
Onderweg komen we van alles tegen; kudu’s, giraffen, een neushoorn (wel verscholen in het struikgewas, maar toch), olifanten en aan het einde nog een kudde buffels. Die hadden we ook nog niet eerder gezien.
De poort uit en de N4 richting Nelspruit. Het gaat voorspoedig, maar rijden de afslag van het vliegveld Kruger international AirPort gewoon voorbij. Geen idee We komen uit in het centrum van Nelspruit en moeten vervolgens twintig minuten terugrijden.
Nanny en Frans staan geduldig op ons te wachten. Terug over de N4 naar het park. Even lunch in Berg en Dal en dan op naar Lower Sabie. Ongeveer 66 kilometer.
De kortste weg is langs de rivier en dan naar het Noorden. Er valt heel wat te zien. Het begint al met een kudde olifanten als ontvangstcomité. Giraffen en impala’s volgen. En als klapper, twee neushoorns langs de weg.
Tegen half zes rijden we het kamp binnen, inchecken.
Eerst maar een een biertje/wijntje. We hebben heel wat bij te praten.

10 november
Om zeven uur ontbijt, op ons gemak. We gaan nog even langs de receptie om onze conservation fee te betalen. Helaas is er geen netwerkverbinding en kunnen we dus niet met de creditcard betalen. We zullen later op de dag bij Skukuza geld moeten pinnen om de fee te betalen.
Dan op pad. Er is genoeg te zien:
Kudde zebra’s, kudu’s, leeuwen onder een boom, wel ver weg maar zeker met de verrekijker goed te zien. We rijden naar een uitkijkpunt, waar we achter een rots nog twee olifanten zien staan. Weer naar beneden waar we bij een waterpool 5 olifanten staan, er staat er ook nog een in de bosjes. Op zoek naar een gesignaleerde luipaard spotten we nog twee neushoorns, die gewillig poseren. Bij de boom waar de luipaard in hangt staan flink wat auto’s, Nanny en ik zien nog net hoe de luipaard uit de boom springt en verdwijnt in het hoge gras, jammer maar helaas. Verderop staat bij een waterpool inmiddels een kudde olifanten. Ze genieten van het water en de modder. Ze hebben het reuze naar hun zin. Wij ook.
Als toetje stoppen we nog bij de sunsetpool vlakbij de ingang en genieten van krokodillen, lepelaars, nijlpaarden en een kudde olifanten.
Een geweldige afsluiting.

11 november
Op naar Swaziland. We doen is nog een rondje Kruger. Het wordt een bijzonder rondje. Het eerste uur is er weinig te zien. Maar we worden blij van een kudde olifanten en nog een kudde olifanten, die bij een modderpoel heerlijke aan het spelen zijn. Ze geniete van her water en de modder, wij genieten van hen.
Op de terugweg richting Crocodile Bridge spoten we nog een roedel wilde honden, heel bijzonder, omdat je die niet veel tegenkomt. Ze gaan liggen aan de kant van de weg en we kunnen ze prachtig observeren.
Onderweg nog meer olifanten en giraffen en natuurlijk de impala’s. Hoe moeilijk ook, we moeten echt richting uitgang. We drinken nog even koffie en dan op naar Swaziland.
Ongelofelijk maar binnen 20 minuten zijn we zowel Zuid-Afrika uit en Swaziland in. We rijden door het prachtige landschap en genieten van de uitzichten. Het is hier zo groen en schoon.
Rond vier uur komen we aan in het hotel, Foresters Arms. Inchecken en dan eerst maar een biertje. Even relaxen, voorover dat lukt met een bus met draaiende motor. Na een kwartier zijn we het zat en gaar Frits vragen wat er aan de hand is. De chauffeur is de bus aan het schoonmaken en wilde graag de airco aan. Op ons verzoek gaat de motor uit.
Vanavond gezellig eten en morgen alweer verder, terug naar Zuid-Afrika.