Terug naar de kust - St. Lucia en Umdloti - Reisverslag uit Umdloti, Zuid-Afrika van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Terug naar de kust - St. Lucia en Umdloti - Reisverslag uit Umdloti, Zuid-Afrika van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Terug naar de kust - St. Lucia en Umdloti

Door: MarjanFrits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

21 November 2018 | Zuid-Afrika, Umdloti

Lieve mensen,
We zijn inmiddels weer aan de kust. Helaas is het weer erg wisselvallig. Erg koud is het niet, maar het regent af en toe en de wind is erg Hollands.

18 november
Een laatste rondje Hluhluwe. Na het ontbijt sleutels inleveren en betalen. We krijgen naast de rekening van het eten en de drank ook een rekening voor het verblijf van bijna 5000 rand. Volgens de dame van de receptie heeft Out in Africa niet het gehele bedrag betaald. Wij gaan dat natuurlijke niet betalen, maar dan krijgen we ook geen uitrij permit......
Goede raad is duur op zondagmorgen kwart voor negen. Aangezien de dame niet te vermurwen is besluiten we toch om het noodnummer van OIA te bellen.
We krijgen een slaperige Malou aan de lijn, het is tenslotte nog voor achten in Nederland.
Wij gaan nog een rondje park doen en laten de dames het oplossen. Als wij straks maar een uitrij permit krijgen.
We rijden van Hilltop richting de noordelijke uitgang. Helaas is er weinig te zien. Twee neushoorns in het veld en na het keren bij de gate treffen we nog een giraffe.
Nanny’s wens om een kudde buffels te zien komt uit als we naar het uitkijkpunt rijden. En kudde steekt te weg over en hobbelt de heuvel op. Twee mannetjes hebben mot met elkaar, je kan goed horen hoe ze met hun hoorns tegen elkaar beuken. Boven bij het uitkijkpunt is het druk. We blijven wat langer boven zodat we een stukje kunnen filmen zonder kakelende mensen. Malou belt ons nog terug om te vertellen dat alles geregeld is en dat we een uitrij permit zullen krijgen.
Terug in de Lodge is de niet zo vriendelijke dame inmiddels vertrokken dus excuses zitten er niet in, beetje jammer. Maar goed we krijgen onze uitrij permit en kunnen onderweg naar St. Lucia.
Onderweg naar de zuidelijke gate spotten we nog een eagle, zebra’s, wrattenzwijnen, een boom met drie gieren en nog wat neushoorns.
Als toetje vlak voor de afslag naar de gate ligt er een roedel wilde honden langs de kant van de weg. Mooie afsluiting. Ook zien we in de achteruitkijkspiegel nog een olifant de weg oversteken. Dit is echt het laatste plaatje van Hluhluwe.
Op naar St. Lucia, een klein uurtje rijden.
We checken in en lopen het dorp in voor een late lunch. Pizza’s en een salade, heerlijk maar heel veel. Vanavond hoeven we niet te eten. Bij de Spar kopen we kaas en crackers, met een glaasje wijn erbij komen we de avond wel door.
We strekken nog even de benen en maken er een rustige avond van.
Voorlopig zitten we toch zonder stroom dus erg veel meer dan kaarten bij het licht van een gaslamp zit er niet in.

19 november
Het is best aardig weer dus besluiten we naar het strand te wandelen. Ook hier is het strand prachtig. Breed, zand en hoge golven, we nemen met z’n allen nog een duik in de Indische oceaan.
We laten ons opdrogen in de wind en zon en wandelen langs het strand verder naar de visclub. Toch nog een hele wandeling. Onderweg zien we kleine krabbetjes, die holletjes in en uitschieten. Bij elke golf duiken ze onder en komen daarna weer boven. Ze kunnen heel snel over het strand rennen naar een volgend holletje.
We lunchen in de club en wandelen dan terug naar onze B&B waar we opgehaald worden voor een boottripje op de rivier. We zien echt tientallen nijlpaarden en een enkele krokodil. Onze gids Mduh, doet zijn best om het ons naar de zin te maken. We liggen heel lang stil om een groep nijlpaarden de observeren. Geweldig om naar te kijken onder het genot van een kop koffie/chocomelk/thee. Het is fris aan boord, we kunnen onze winddichte jacks goed gebruiken. De bek wijd open, slapen op elkaars rug, jongen die af en toe adem komen happen en een slapend groepje dat ergens van schrikt en onmiddellijk in het water plonst.
Vanavond eten in het dorp, met de kans om onderweg een nijlpaard tegen het lijf te lopen. Helaas niet gezien.
Het eten is heerlijk bij Reef and Dune, de jongens nemen een steak en Nanny en ik besluiten een pizza en bobotie te delen. Helaas de bobotie is op, dan maar lasagne, ook lekker.
Voldaan lopen we terug en kijken in de huiskamer naar de wedstrijd Duitsland-Nederland. Moe duiken we om half twaalf onder de wol.
Morgen naar Umdloti.

20 november
Omdat we de boottrip contant af moeten rekenen zijn we door ons cash geld heen en gaan we in het dorp nog even langs de bank en kopen we nog water bij de Spar. Dan op weg naar Umdloti. Via de N2 richting Durban. Halverwege wisselen de jongens van plaatsen en gooien we de tank gelijk maar weer vol.
Omdat het al tegen half twee loopt, besluiten we onderweg nog iets te eten. De eerstvolgende afslag dan maar, alle plaatsjes liggen toch dicht aan de kust.
We slaan af naar Tugela Mouth Beach. De weg er naar toe is al een waarschuwing voor wat we zullen vinden.
ze zijn volop aan de weg bezig en het duurt even voor we in het dorp aankomen. Het ziet er allemaal wat haveloos uit. We stoppen in eerste instantie bij een soort camping waar je volgens het bord ook een restaurant kunt vinden....... helaas de restauranthoudster is er even niet en men weet niet wanneer ze terugkomt. Een stukje terug hebben we ook een restaurantje gezien, dan daar maar eens proberen. Het blijkt een haveloos Indisch restaurantje te zijn. Het ziet er binnen niet uit en ook het balkon lijkt niet erg betrouwbaar. Maar hoed we willen toch wat eten.... of toch maar niet. Echter de eigenaresse is erg aardig en we bestellen beef curry, boerewors en shoarma. Cola en bier is in ieder geval beschikbaar. Mar wil graag de chicken curry maar helaas die is op.
We eten voor 219 ZAR EUR.
Verder naar Umdloti, het weer slaat om en het regent af en toe. Als we bij de Fairlight Beachhouse aankomen is het zwaar bewolkt en af en toe dondert en bliksemt het.
We krijgen prachtige kamers, ruim en met een heerlijk tweepersoons bed.
In de zitkamer drinken we een glaasje uitkijken over een ruwe zee. Heenwerken wordt er niet betere op.
Op een droog moment lopen we naar het dorp om te gaan eten bij Bel Punto, een prima Italiaans restaurant. Als we net binnenzijde barst er een geweldige regenbui los, met donder en bliksem. In de serre kan je elkaar niet verstaan, dus verhuizen we naar een tafeltje binnen. Onze ober Clive, somt een hele ris specialiteiten op die we buiten de kaart om kunnen bestellen, we besluiten tot Kingklip, Kip met gorgonzola saus, lasagne en een lamsrack. Lekker flesje wijn erbij. Het blijft tobben. Voldaan en 1600 ZAR armer stappen we de regen in. De aangeboden paraplu slaan we maar af, want de ober wil met ons meelopen naar de B&B. Lief bedoelt maar niet nodig. Het is wel nat Maarn de temperatuur is prima.
Nog een potje kaarten, dat deze keer door de dames met overmacht wordt gewonnen en dan naar ons heerlijke bed.

• 21 November 2018 - 10:19

Netty:

Hoojjjjj, nu ben ik toch benieuwd hoe dat gegaan is met die uitrij permit.
    Maar gelukkig konden jullie verder :-)

Het weer.....tja hier koud, nachtvorst, maar wel zonnetje :-) Hier niet te doen aan het strand, dus jullie hebben mazzel :-p

Plezier verder!
    X Ikke

• 21 November 2018 - 12:13

Marjan En Frits :

Hoi tante. Met de uitrijpermit is het goedgekomen. De receptioniste had deze al klaargelegd voordat ze op onverklaarbare manier verdween, :-)