Spionkop en Drakensbergen - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu Spionkop en Drakensbergen - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

Spionkop en Drakensbergen

Door: MarjanFrits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

25 November 2018 | Zuid-Afrika, Bergville

Hoi lieve mensen,
Dit wordt het laatste verslag uit een warm Zuid-Afrika. We zitten in de tuin van ons laatste onderkomen. Montusi Mountain Lodge te genieten van het uitzicht en je gelooft het misschien niet een kopje thee met een chocolademuffin. :-)

21 november
Vandaag een rustig dagje. Het is bewolkt en grijs, de zee is ruw, dus het wordt geen stranddagje. Vandaag brengen Nanny en Frans een half dagje door met Nanny’s nicht Bernie, die in Durban woont.
Wij besluiten om een wandeling langs het strand te maken. De ene kant op gaat prima, maar omgekeerd hebben we een stevige tegenwind. De zee is erg onstuimig maar prachtig om te zien. We lunchen bij Java en brengen de rest van de middag rustig door in de B&B.
Rond half vijf zijn Nanny en Frans ook weer terug en drinken we in de zitkamer gezellig een wijntje/biertje.
Als we ‘s-avonds gaan eten is het gelukkig droog. We eten bij Mundo Vita. Ook weer prima gegeten.
Nog een potje kaarten en weer naar dat heerlijke bed.

22 november
Na het ontbijt, uitchecken en op weg naar Spionkop Lodge een kleine 235 km.
Op aanraden van Bernie slaan we nog even af naar de stopping mall Gateway in Umlangha. Kijken of ze hier wel dekbedhoezen met een etnische print hebben. Helaas verkopen de winkels hier alleen dekbedhoezen met lieven kleurtjes en opdrukken, vlinders, rozen e.d. In mintgroen, roze en zachtblauw. Wel is zo’n mall een belevenis, we zijn al die drukte en grote gebouwen een beetje ontwend de afgelopen weken.
We rijden de N2 weer op en rijden verder richting Harrismith over de N3. We lunchen en doen nog wat boodschappen in Wintertin, vlakbij de Lodge.
Spionkop Lodge is leuk, we worden hartelijk ontvangen door Lysette en haar twee hondjes. Mooie kamers met mooi uitzicht. Het wordt een beetje eentonig om dat steeds te blijven herhalen, maar het is echt allemaal even leuk en mooi.
Vanavond eten we niet maar dineren we, bij het het licht van de volle maan. Een vier gangen diner met koffie na.
We drinken nog iets in de bar en als we naar de kamer lopen, lopen de hondjes gezellig mee.

23 november
Vandaag alle tijd. Het is maar een uurtje rijden naar Montuzi mountain Lodge.
We doen nog wat boodschappen in Bergville, zodat we tussen de middag gewoon zelf een boterhammetje kunnen smeren. Ontbijt en diner zijn inbegrepen.
We krijgen een prachtig huis, met drie slaapkamers en drie badkamers en verder alles er op en eraan incl. vaatwasser.
We houden het verder rustig, Frits gaat op vogeltjesjacht, Frans een stukje wandelen en Nanny en ik doen een wasje, zodat we voor de laatste dagen nog een schone broek hebben.
Het uitzicht vanaf het terras is geweldig. We genieten van de rust en de stilte onder het genot van een glaasje wijn.
Om zeven uur schuiven we aan bij het diner. We kunnen kiezen uit soep of een kaaskroketje. Als hoofdgerecht kunnen we kiezen uit chicken curry, pork belly of lasagne. IJs na of pudding met bananencake.
Na het eten is er een wandeling georganiseerd naar het meertje beneden in het park. Daar kunnen we onder het genot van koffie, amarula en chocolade genieten van de volle maan. Gezellig bij het kampvuur.
We nemen nog een laatste borrel en gaan slapen, morgenochtend wandelen.

24 november
Na een heerlijk ontbijt staat onze gids Victor klaar voor een wandeling naar de waterval. Het groepje bestaat uit 10 wandelaars. 6 Engelsen en wij.
Onderweg vertelt Victor honderd uit over de Zulu gewoontes. Als je wilt trouwen moet je wel tenminste 11 koeien meenemen. Maar in deze moderne tijd is er ook wel het e.e.a. veranderd. Soms ga je met de vriendin leuke dingen doen, stappen, de bergen in en soms heb je dan na negen maanden een probleem. De schoonouders zijn dan in eerste instantie akkoord met 2koeien en een geit, als een soort aanbetaling, de rest komt na wel later.
En bij we scheiding krijg je niets terug.
De wandeling is niet heel lang maar we moeten wel een paar ladders/ trappen af. Hoogtevrees is hier geen optie. Na het bezoek aan de top van de waterval verder naar beneden naar de grot. Helaas is er niet veel water maar het uitzicht is spectaculair. Na de koffie en thee weer omhoog. Ja, als je eerst daalt moet je ook weer klimmen.
Beetje buiten adem komen we weer boven op de heuvel terecht en wandelen op ons gemak terug naar de Lodge. Twee uur na de start zitten we lekker aan de koffie en genieten van het mooie uitzicht.
De rest van de middag brengen we rustig door, kaartje leggen, vogeltjes potten, beetje luieren, beetje zwemmen, wat drinken. Zo komen we de dagen wel door.
Als sluitstuk van de dag weer gezellig en een kaartje leggen.

25 november
Het gaat al opschieten. Nog een nachtje slapen en dan gaan we alweer op weg naar Johannesburg.
Maar eerst nog een heerlijke dag op Montusi Mountains. In de ochtend heerlijk wandelen, we lopen de Wanhoop loop. Later krijgt dit wel een heel andere betekenis.
We lopen ietwat berg op en dalen dan af naar de rivier. Er staat best een aardig windje en dan merk je niet dat het erg warm wordt. Het is een prachtige wandeling en beneden bij de rivier nemen we even rust in de schaduw. Dat is ook het enige stukje schaduw dat we tegen komen op deze wandeling. Na een kilometer of zeven krijgen Mar en Nanny het wel erg warm, afkoelen is er niet meer bij. Nog ruim twee kilometer naar de Lodge is best nog ver. Mar geeft het met een rood aangelopen hoofd op. Even niet verder. Ga de auto maar halen, niet leuk, want je wilt het toch af maken. De jongens halen de auto en Nanny en Mar puffen uit in het gras. De heren nemen water mee om ons af te koelen, dat helpt.
In het huis even bijkomen, boterhammetje eten en wachten tot het onweer komt.
Boven de bergen ziet het er dreigend uit, de wind trekt nog verder aan en we horen het in de verte rommelen. Ook flitst het af en toe. De regen zet niet echt door, na een paar minuten is het alweer droog.
Vanavond nog lekker eten hier en morgenochtend de koffers pakken. We mogen wat langer in het huis blijven, dus geen haast.
Dit is zeer waarschijnlijk het laatste verslag. Morgenavond om vijf voor twaalf vliegen we terug om dinsdagmorgen te landen op Schiphol.
We hebben het weerbericht gezien, dus het zal qua temperatuur wel tegen vallen.
Groetjes vanuit een zeer warm zuid-Afrika.

• 25 November 2018 - 13:44

Koos En Anne:

Goede terugvlucht en bereiden jullie je maar voor op die "koude douche" die je hier te wachten staat. Neem een beetje warmte mee terug naar Nederland we missen het nu al, moet de winter nog beginnen.Zien jullie weer gauw in Brielle en horen jullie verhalen.

• 25 November 2018 - 13:44

Koos En Anne:

• 25 November 2018 - 15:19

Netty:

Hé Mar, dat van die thee hè dat geloof ik gelijk :-P
    En die vogeltjes die jullie gepot hebben, groeien die een beetje? :-P

Jullie hebben het weer gehad, kom lekker terug naar het koude kikkerlandje brrrrr
    Goede terug reis en bedankt voor je verhaaltjes
    dikke kus X