In Kruger en Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu In Kruger en Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Marjan en Frits - WaarBenJij.nu

In Kruger en Swaziland

Door: Marjan Frits

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Frits

11 November 2018 | Swaziland, Mbabane

Lieve mensen,
Het eerste verslag was niet helemaal goed overgekomen. Dus vandaar vandaag een dubbel verslag.
Naar Kruger en In Kruger en Swaziland.

Alles gaar perfect en we hebben het heel gezellig met z’n vieren.
Groetjes uit een warm Swaziland.

7 november
Weer lekker op tijd op. Alhoewel ik me liever nog een keer omdraai. Het heeft flink geregend vannacht en het waait. De temperatuur is sinds gisteren 15 graden gedaald. Vandaag dus lange broek aan en hemd, shirt, vest en regenjas en een sjaal. Brr....
De eerste kilometers is er niet veel te zien. Seppa, onze tracker, vindt wel leeuwensporen en besluit deze te volgen. Lange tijd niets buiten de gebruikelijke impala’s en gnoes. Toch nog een kudde olifanten.
We geven de moed al bijna op, als Seppa opnieuw de sporen oppakt, we sturen hem een poosje het bos in om de leeuwen te gaan zoeken. Hij pakt het spoor op en we vinden 3 leeuwen, twee jonge mannetjes en hun zusje liggen onder een struik en op een heuveltje. Ze trekken zich niets van ons aan en we kunnen leuke foto’s maken.
Een van de mannetjes volgt een overvliegende gier, die ergens landt. Op dat moment springen de leeuwen op en zetten het op een lopen richting de plek waar de gier is geland. Snel proberen wij ze te volgen.
We vinden de leeuwen terug bij het karkas van een gnoe, al half opgevreten.
De leeuwen vechten voor het beste stuk, er wordt gegromd en gegrauwd en af en toe een tik uitgedeeld. En dat op 5 meter afstand.
Eind goed al goed. Een fantastische ervaring.

Na het ontbijt op weg naar Kruger. Het is maar een uurtje rijden naar de ingang van Kruger, de Orpen Gate ofwel Orpenhek zoals op de borden staat.
We checken in en rijden langzaam richting Satara. Ook hier een ontvangstcomité van olifanten. Drie enorme mannetjes komen aanlopen en steken de weg over. Verder spotten we al giraffen, impala’s , gnoes en een aantal kudu’s. Een goed begin. Als we gaan eten, is het weer omgeslagen, het regent pijpenstelen.
Op het moment dat Frits gaat afrekenen valt de stroom uit. Net op tijd rolt het betalingsbewijs uit de pinautomaat. Vervolgens valt elke 5 minuten de stroom uit, ook als we net onderweg naar onze hut zijn. Sta je daar in het stikdonker.... zonder zaklamp, die ligt nog in de hut, dat is mooi k.......
Morgen beestjes zoeken.

8 november
We slapen uit tot kwart voor zes.

• 12 November 2018 - 07:03

Wim En Nel Rietdijk:

leuk iets van jullie te zien en te horen ik zie dat je weer geniet van deze reis we hopen dat je erg geniet van al de dieren maak er wat moois van groeten van ons wim en nel

• 12 November 2018 - 07:11

Netty:

Oei de leeuwen zijn verre van lui. maar ja een lekker hapje doet wonderen hé.
    Wat een temperatuur verschil zeg, jeetje.
    En die regen gaat weer voorbij?!
    Plezier! X